verkeer in de stad
   

naar paginabegin

op deze
pagina:

residentie

principe
voorstel
verkeersborden
aandacht
motivatie

stedelijke residentie
Bij deze visie gaan we uit van een gemeente of stad van minimaal zo'n 30.000 inwoners, als één aparte agglomeratie, bij voorkeur met een ringweg rond de stad. Alle gebied binnen de ringweg wordt als "Stedelijke Residentie" beschouwd.

Verkeersuitgaven door de gemeentelijke overheid vallen ten laste van de gemeentelijke overheid, en dus uiteindelijk van de inwoners. Het komt er dus op aan deze kosten zo laag mogelijk te houden, en de best mogelijke verkeersregeling ten gunste van de inwoners te bedenken.

naar paginabegin principe
Zo weinig mogelijk autoverkeer in de bebouwde kom, maar iedereen moet wel altijd thuis kunnen komen met zijn wagen, tot vóór zijn eigen (garage-)deur.
naar paginabegin voorstel
- Alle openbaar vervoer binnen de gemeentelijke residentie is gratis.
- Speciale niet vervuilende milieu-vriendelijke busdiensten (elektrische, op waterstof?...) brengen bezoekers naar de door hun gewenste bestemming in het centrum.
- Er worden opstapplaatsen voorzien, bij voorkeur op maximaal één straat wandelafstand van elke mogelijke bestemming binnen de ring.
- Deze dienst is gratis voor alle personen, al dan niet inwoners van de gemeente.
- Taxitarieven kunnen ook voordeliger zijn voor mindervaliden.
- Ander voordelig gepersonifieerd vervoer (call & drive) is mogelijk.
- Alle bestemmingen binnen de gemeente zijn op die manier goed bereikbaar, ook per fiets, of met elke gemotoriseerde tweewieler die niet sneller rijdt dan 30 km per uur ("woonzone").
- Voorzieningen worden getroffen opdat elke inwoner van de gemeente met zijn wagen probleemloos thuis kan komen, en overal kan rijden binnen de gemeente.
- In principe zijn alle straten in beide richtingen toegankelijk als woonzone.
- Er worden nergens nog stoplichten geplaatst, overal kan en mag gratis geparkeerd worden (behalve voor private en gemeentelijke opritten en toegangspoorten uiteraard).
- Bij voorkeur zijn binnen de gemeente nergens verkeerstekens geplaatst, overal geldt de gewone voorrangsregel (voorrang rechts, alhoewel voorrang links beter zou zijn).
- Verkeersremmers, plateau's en wegversmallingen zijn niet toegelaten binnen de residentiële zone (en meestal overbodig daarbuiten).
- Fietsers genieten de gewone voorrang, zij mogen naast elkaar tot in het midden van de weg rijden, evenwel zonder de tegenliggers te hinderen.
- Voetpaden mogen als fietspad worden gebruikt door kinderen tot 12 jaar. (...)
- Alle toegangswegen tot de gemeentelijke residentie worden afgesloten door hefbomen, of door andere verkeersblokkers (zoals in Breda: driehoekvormige barrières welke automatisch in het wegdek scharnieren bij nadering van het openbaar vervoer).
- Alleen wagens die geregistreerd zijn op een adres binnen de gemeentelijke residentie, zijn binnen de residentiële zone toegelaten.
- Lokale pasjes-toegang met video-controle.
- Aan de inritten in de gemeente worden thuiskomende wagens automatisch dmv chipkaarten of videocamera's gecontroleerd.
- Langs de ringweg dienen voldoende parkeerplaatsen, en
- opstapplaatsen voor het openbaar vervoer te worden voorzien.
- Noodvoertuigen, politie, ambulance, brandweer hebben automatische toegang voor opdrachten binnen de residentie.
- Niet-residentiële personenwagens (alléén personenwagens) kunnen tegen betaling (zoals bij een parkeerautomaat) zich binnen de gemeente begeven, echter tegen een (redelijk hoog, want ontmoedigend) tarief per uur (per 3 - 9 of 24 uur). Er zijn hierop géén uitzonderingen (vrijkaarten, vermindering, ...) mogelijk (veiligheid!).
naar paginabegin aandachtspunten
- Wees voorzichtig binnen de gemeente. Je mag er met je wagen alléén komen als je auto er gedomicileerd is. Er rijden dus binnen die residentiële zone ook alléén maar wagens rond van stadsgenoten, van mensen die ook in die zone wonen.
- Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid, het algemene veiligheidsgevoel van de burger, en vormt een effectieve bescherming tegen ramkraken, overvallen en inbraken binnen die area.
- Alleen vrachtwagens van minder dan 15 ton (... 20 ?) mogen binnen de gemeente het vervoer verzorgen. Ook deze voertuigen moeten binnen de residentiële zone gedomicileerd zijn. Dit bevordert de lokale werkgelegenheid. Tijdelijke vergunningen kunnen worden toegestaan voor de aan- en afvoer van bvb bouwkranen - bouwmaterialen mogen echter alleen met lokaal gedomicileerde transportmiddelen worden aangevoerd.
- Ook op rustige tijdstippen en ook 's nachts dienen snelheidsbeperkingen binnen de stad te worden gerespecteerd, en regelmatige gecontroleerd: alle medeburgers hebben recht op rust en kalmte. Ook 's nachts !
- Geluidshinder wordt streng aangepakt (boom-car, luidruchtige brommer,...).
- Elektrisch vervoer en/of vervoer op waterstof binnen de zone wordt aangemoedigd:
- een transport-overslagzone aan de rand houdt hinderlijke 20+tonners buiten.
- Géén verkeerslichten en géén verkeersborden meer: een serieuze besparing op overbodig dure verkeersinfrastructuur !
- Turnhout is een voorbeeld van een gemeente waar een geschikte infrastructuur (met ringweg) aanwezig is.
naar paginabegin

motivatie
- Ik vind niet dat ik met mijn rondrijdende diesel- of benzinewagen de atmosfeer van een andere stad zomaar mag vervuilen. Tenslotte ben ik als toerist wel te gast in die stad. Dus mogen de mensen daar mij vragen mijn wagen aan de ring te laten staan.

- Als het goed weer is, rijd ik de stad binnen met mijn plooifietske, dat ik in de koffer van mijn wagen mee heb. Het is er rustig fietsen want er rijden geen andere wagens rond dan die van de bewoners zelf, en die kennen de wegen en de gevaarlijke kruispunten.

-
Als het geen fietsweer is, neem ik het gratis vervoer. Dat laadt mij en anderen op aan overdekte haltes langs de stadsring, die uitgebreid als gratis parkeermogelijkheid fungeert. Ik weet zeker dat ik altijd gratis binnen de ring kan overstappen, en op mijn bestemming wordt gebracht binnen één straatlengte, de afstand tussen twee kruispunten. Ik mag zelfs mijn plooifiets op de bus meenemen.

- Het idee komt van Keulen. Wie naar de Kölner Messe gaat, mag zijn wagen gratis parkeren op een van de vijf grote parkings buiten het centrum, en wordt gratis naar de beurs gebracht met bussen die om het half uur, soms om de tien minuten voorrijden. Je moet alleen je parkingnummer onthouden.
- Het is ook leuk voor de inwoners dat zij overal mogen rijden en parkeren, nergens worden ze beboet. Dat mag ik in mijn stad ook. Géén "ambeteer-overheid" dus in je eigen stad !

- Als ik terug wil, zie ik aan de elektronische opstapplaatsen hoe lang het nog duurt eer de eerstvolgende bus langs komt. Of ik druk op de knop, er er komt een bus (...)
- In de kalme uren rijden we dan eerst naar verzamel-opstappunten, en vandaar naar verschillende afstapplaatsen langs de ring. Ik kom dus altijd weer bij mijn wagen, en geraak altijd weer thuis. In mijn eigen stad kan ik immers zonder problemen mijn eigen garage binnen rijden.
-
En als ik toch per sé in een andere stad met mijn wagen binnen wil, dan betaal ik er voor. Er zal dan wel een goede reden voor moeten zijn, want rijden in een vreemde stad is duur. Net zo duur als parkeren in Antwerpen: 5 euro per uur. Dag en nacht.

- Ik zie bestelwagens rijden die allemaal in de stad zijn gedomicileerd: aannemers en loodgieters (en timmermannen, klusjesmannen, elekticiens, ceremoniewagens, vervoerders, melkboeren, groentewagens, de winkel aan huis, dokters, kinesisten, zelfstandige verpleegsters, ...) en vele andere professionelen die in de stad wonen hebben er een vaste werkgelegenheid en een vast afzetgebied, dus werkzekerheid. Zij kennen de stad. Zij wonen er.
- Sommige inwoners werken op bedrijven buiten de stad: 's morgens geen files meer in de grootsteden (herwaardering van het in-de-stad-wonen-comfort!), iedereen rijdt met zijn eigen wagen naar zijn werk. Wie op de buiten woont, en toch in de stad werkt, rijdt tot aan de gratis parkeerplaatsen en komt met het openbaar vervoer of met een busje van de werkgever (dat binnen de stad is gedomicileerd) op zijn werk. Geen files meer van binnenrijdende voertuigen 's morgens, en 's avonds geen files meer in het buitenrijden.

- Om te winkelen moet je in de stad zijn. Een zaak voor huishoudapparatuur brengt de door jou aangekochte microgolfoven, die nét iets te zwaar is om op de bus mee te nemen, of je nieuwe TV, gratis thuis als je in de stad woont, of tot bij je wagen op de parking. En je mag zelfs meerijden tot daar...

- Schoolbusjes zijn voorbehouden voor leerlingen (kleuters mogen er mét hun mama of begeleider op natuurlijk): geen opstopping meer aan de poorten van de school, een viertal afspraakplaatsen voor de ouders die hun kinderen oppikken aan de rand van de stad, waar het busje stopt. Waar ruimte daarvoor is voorzien.
- Kinderen met fiets  fietsen overal veilig: de hele stad is nu residentie geworden, met weinig auto-verkeer (en méér zuivere lucht dus), waar plaats én voorrang is voor de fietsende jeugd.
  

naar paginabegin

gemeente zonder verkeersborden
update 2005-02-01 --> Vandaag een reportage gezien op TV over Hans Monderman, verkeersspecialist in het Nederlandse Haren. De verkeersplanoloog heeft een radicale kijk op verkeer. Hij haalt borden en verkeerslichten weg, schraapt wegmarkeringen en vervaagt de grenzen tussen voetpad, fietspad en straat. Alles wordt één grote bewegingsruimte en precies daardoor wordt het verkeer langzamer en veiliger.

"Pedestrians and cyclists used to avoid this place, but now, as you see, the cars look out for the cyclists, the cyclists look out for the pedestrians, and everyone looks out for each other. You can't expect traffic signs and street markings to encourage that sort of behavior. You have to build it into the design of the road."

Veiliger verkeer door minder bordjes
Totale chaos, denkt u? Vreemd genoeg wordt het verkeer juist veiliger, omdat iedereen beter gaat opletten en de weggebruikers meer oogcontact met elkaar hebben. In Mondermans visie wordt (terecht!) verkeersveiligheid dan ook niet bepaald door verkeersborden, maar door de omgeving en het type weg. Zo gaan automobilisten in de bebouwde kom niet langzamer rijden door verkeersborden, maar door bvb. de klinkers in de straat.

Aan de hand van het straatbeeld weet de weggebruiker hoe hij zich moet gedragen.

"Every road tells a story. It's just that so many of our roads tell the story poorly, or tell the wrong story."

Natuurlijk vinden veel mensen dit (op het eerste zicht) verschrikkelijk. Het gevoel van onveiligheid leidt tot méér "aandachtig moeten zijn", daardoor gaan ze langzamer rijden (net zoals iemand langzamer gaat rijden als hij GSM't in de wagen - wat daarom trouwens streng verboden is!), ze zoeken méér oogcontact en bieden, nu ze toch langzamer zijn, is er méér hoffelijkheid. Er gebeuren effectief minder ongelukken, hoewel het aantal 'bijna-botsingen' (én de bijhorende schrikreactie) wel lijkt te zijn toegenomen. Die ervaring leidt echter tot een nog grotere voorzichtigheid.

Maar het gewone publiek zal er zeker aan moeten wennen. Ondanks de uiteindelijk mensvriendelijkere resultaten zijn, zoals te verwachten, de eerste reacties geschrokken negatief.

Het valse gevoel van veiligheid (mét afgebakende rijstroken voor voetgangers, fietsers, auto's, en/of openbaar verkeer) leidt echter meestal tot méér en érgere ongevallen.

In tientallen steden in Europa (o.a. in Spanje, Oostenrijk, Zweden, Denemarken en Groot-Brittanië) wordt ge-experimenteerd met deze visie. Europa richtte reeds een studie-commissie van experten op. In België zal (volgens de TV-reportage) Oostende hiervoor binnenkort de eerste baanbrekende stappen gaan zetten.

De huidige situatie om alles van hogerhand uit te willen regelen met een overvloed aan reglementen en verkeersborden kan de situatie ter plekke dikwijls veel complexer maken dan bedoeld.

Zoals ProDemo ook pleit voor zo weinig mogelijke administratieve rompslomp (voor een minimaal overheidsapparaat met een maximale dienstverlening), dient deze visie tot vereenvoudiging van gevaarlijke verkeerssituaties plaatselijk in te passen met andere mensvriendelijke maatregelen zoals hier voorgesteld.

(zoeken op "Hans Monderman" in Google leverde 686 links op)

info:
2005-01-25 artikel in de International Herald Tribune: Hans Monderman
2005_01_02 go-slower-to-move-quicker-in-praise-of Hans Monderman.html
-->einde update

naar paginabegin mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:

Proportionele Democratie :
niemand wordt vergeten

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/stadsverkeer.htm lees verder volgende pagina
 030905 © 2003 JFCIPeeters