virtuele geldcreatie
   
cijfertjes
Banken beloven de hoogst mogelijke rente voor spaargeld. Wij hebben daar alle vertrouwen in en we bewaren al onze spaarcenten op de bank - zoals iedereen.

Onze financiële instellingen hebben van de overheid de toelating én nog andere faciliteiten gekregen (onder andere: staatsgarantie!) om geld te verhandelen: zij mogen uw geld beheren en het verder uitlenen aan hun klanten, bvb aan wie een hypothecaire lening nodig heeft.

Een particulier kan dat niet: niemand kan zomaar zelf een bank oprichten, en bvb aan zijn zoon een hypothecaire lening geven met dezelfde fiscale voordelen die een bank kan bieden: als je geld leent bij een bank voor de aankoop van je woning, mag je intresten en kapitaal in je belastingsaangifte aftrekken. Maar als je pa je geld leent daarvoor, mag je dat niet. Waarom niet ???

naar paginabegin geldverkeer
De ontlener betaalt een rente aan de bank, bvb 5 procent en u, als spaarder (en feitelijke eigenaar van dat geld) ontvangt van de bank een spaarrente. Voor zichzelf houdt de bank ook een klein deel in voor administratiekosten en een beetje ook als winst weetjewel. U ontvangt van de bank bijvoorbeeld 2 procent.

Maar niet noodzakelijk geven de banken uw spaargeld door, neen, waar mogelijk geven zij alleen fictief geld door.

bvb: Als een bouwheer € 100.000 ontleent aan een bank, schrijft de bank dat bedrag over op de rekening van de bouwheer. Merk op: de bank geeft de bouwheer géén cash geld mee!

Als de renovatiewerken vorderen en de facturen van de aannemer komen binnen, start de bouwheer zijn computer op (een moderne bouwheer doet aan "online-banking"), en hij opent een bestandje waarin staat hoeveel 'geld' hij nog heeft. Hij geeft de opdracht om van dat bedrag een deel (het factuurbedrag) over te schrijven op de rekening van de aannemer. De bank zelf verplaatst nog steeds geen geld: zij vermindert alleen uw cijferbestandje met dat bedrag, en vermeerdert automatisch het cijferbestandje bij de aannemer met hetzelfde bedrag. Jij zegt "Voilà, dat is weeral betaald!" en de aannemer zegt twee dagen later: "Aha, dat is mooi binnengekomen" en hij betaalt er zijn materialen en het loon van zijn arbeiders mee.
Dat wil zeggen: hij geeft evenzo opdracht om de rekeningen van zijn leveranciers te verhogen met het bedrag van zijn aankopen voor materialen, en de rekeningen van zijn arbeiders worden verhoogd met hun weekloon.


Het is een soort puntensysteem, bijna zoals in een computerspelletje.

Alle betalingen zijn slechts aanpassingen van fictieve data
ergens in het geheugen van de bankcomputer ("giraal geld"). Er komt geen écht chartaal geld aan te pas.

Er liggen dus flinke hoeveelheden bankbiljetten in kluizen die nooit de deur uitgaan, en dan... wordt de verleiding groot om méér geld uit te lenen dan wat in de kluizen als borg ligt.

Maar daar zijn wettelijke beperkingen voor.

naar paginabegin virtuele geldcreatie
De wet bepaalt dat de banken er altijd voor moeten zorgen dat, als zij geld uitlenen aan particulieren of aan andere banken, zij tenminste steeds 5 % écht geld, bankbiljetten ("chartaal geld") in hun kluizen moeten hebben, uiteraard om aan lopende verplichtingen te kunnen voldoen voor het geval dat iemand toch eens een keer cash geld, biljetten en muntstukken nodig heeft. Dus, zo zegt de wetgever, als een bank voor 100 miljard in haar kluizen heeft, mag zij hoogstens zoveel van dat geld uitlenen dat er nog tenminste 5 miljard cash als werkbare reserve over blijft. Lijkt logisch, niet?

Een top-financier zal wel eens hebben gedacht: "Van 100 miljoen euro in de kluis mag 95 miljoen worden uitgeleend. Maar feitelijk blijft al dat "uitgeleende" geld hier liggen, dus als we tegen de overheid nu eens zeggen: voilà, dàt, wat hier in de kluis ligt, dát is die 5 procent, dat is onze 'wettelijke reserve'. Dan kunnen we wel voor 2.000 miljoen (lees: 2 miljard) aan leningen virtueel uitgeven!"

En met die redenering doen de financiële instellingen dat dan ook, overal (het percentage 'wettelijke reserve' kan per land wel iets verschillen, maar bedraagt meestal tussen de 5 en de 10 procent).

Ieder gespaard bedrag dat waar ook ter wereld op een rekening wordt gedeponeerd, kan quasi onmiddellijk virtueel vermenigvuldigd worden met een factor 10 à 20: van élk miljoen maakt de bank er minstens 10...

Dat is virtuele geldcreatie.

naar paginabegin spookgeld
Stel dat je een inkomen van 2.000 euro per maand hebt (80.000 BEF / fl 4.000,-). Je besluit om al je uitgaven met cheques te betalen en niet met cash geld, zeg maar in het belang van de ontvanger want"cash geld kan te gemakkelijk gestolen worden".

Af en toe komt er iemand een cheque incasseren bij je thuis: je moet dus zorgen dat je over voldoende cash beschikt om de aangeboden cheques te kunnen verzilveren.

Stel dat je met een inkomen van 2.000 euro (80.000 BEF / fl 4.000,-) elke maand voor 40.000 euro (1.600.000 BEF / fl 80.000,-) cheques uitschrijft. Mag dat?

Nee dat mag niet. Dat wil zeggen:
jij mag dat niet - b
anken mogen dat wél...

naar paginabegin virtuele geldcreatie 2
Eerst denk je verbijsterd: dat kán toch niet!

maar jawel hoor: niemand heeft iets in de gaten, niemand haalt immers ooit nog cash geld af om huizen of auto's of grote aankopen mee te betalen: alles gaat gewoon "fictief", als bestandjes op zogenoemde "rekeningen". Het wérkt trouwens, want we maken er graag gebruik van: het geeft immers een veel veiliger gevoel om met virtuele punten te werken in plaats van met écht geld (?)

En de financiële spits-techologie evolueert snel: ook betaalkaarten vervangen cash geld: Visa, American Express, Proton, chip en knip: feitelijk is de kaart alléén maar een referentie naar een fictief computerbestand. Maar: je gelóóft erin! Je staat er niet stil bij dat je feitelijk nooit écht geld krijgt als je loon op je rekening wordt gestort.

Er is met het elektronisch geldverkeer niets mis: het werkt prima, en iedereen ziet er de voordelen van in. Maar het feit dat financiële instellingen mede dank zij uw spaargelden ongecontroleerd een virtuele portefeuille kunnen creëren die 10 to 20 maal groter is, is géén geoorloofde toestand: dat zal onvermijdelijk de waarde van het geld ondermijnen.

Ik sprak daar ooit bij vrienden nogal vrijmoedig over tegen een Nederlander. Bleek uit zijn reactie dat die man een gepensioneerd bankdirecteur was! (Eigenlijk was hij "vervroegd gepensioneerd", wegens re-organisatie in de banksector. Deze man had altijd een hoge controlerende functie gehad over verscheidene bankfilialen in Nederland... ) En nee hoor, hij ontkende niets van wat ik vertelde. Weet u wat zijn reactie was? Hij vroeg mij alleen, nogal verwonderd: "Hoe wéét u dat allemaal?"

Banken hebben dus nu quasi alle controle over het geldverkeer in handen. Concurrentie onderling heeft dan ook geen enkele zin.

bvb: van de méér dan 130 verschillende banken in België, zijn er nu, na vele fusioneringen, nog slechts 4 (vier) bank-consortiums over in ons land en het einde van die fusies is nog niet in zicht (dixit Paul D'Hoore op VRT TV1 april 2003)

naar paginabegin geen "écht" geld
Dat we niet meer over écht geld kunnen beschikken, maakt voor onze economie (voorlopig althans) helemaal niets uit. Het is gewoon de voortzetting van een verdere "virtualisering".

Vroeger was geld een écht ruilmiddel, en werd het verondersteld steeds een goud- of zilverwaarde in zich te hebben.
Maar al in het oude Rome sloeg de geld-ontwaarding toe: de Keizer liet de gouden muntstukken inhouden en zodanig omsmelten dat elk stuk, met dezelfde nominale waarde, nog slechts de helft aan goud bevatte: dat was de eerste manier om geld te creëren, waardoor de geld-crëerders rijker werden. En er werd toen ook géén referendum gehouden onder de burgerbevolking om te vragen of zij daarmee akkoord gingen.  :-)

Later werden (ook weer zonder zo 'n referendum) bankbiljetten geintroduceerd: er werd verteld dat papieren geld evenveel waard was als gouden muntstukken: banken (én de overheid) verbonden zich ertoe om voldoende goud in voorraad te houden om biljetten op aanvraag weer in goud om te zetten. En het publiek geloofde dat - ze konden ook niet anders. De economie bloeide op, want papieren geld is ook zoveel gemakkelijker bij te maken... En de makers van papiergeld werden er niet slechter van.

Natuurlijk zou die garantie niet blijven duren: in de jaren tachtig werd de goudstandaard afgeschaft. Er was al zoveel geld bijgedrukt, dat de feitelijke toestand toch niet meer houdbaar bleef. Het goud was op de vrije markt zo duur geworden, dat de afgesproken waarde tussen de banken dringend moest "opgewaardeerd" worden. In feite werd daardoor het papiergeld "afgewaardeerd". Er bestaat nu geen binding meer tussen de hoeveelheid bankbiljetten die een land mag in omloop brengen, en de goudvoorraad die daarvoor in reserve moet gehouden worden. Een referendum werd daar niet over gehouden. En de banken? Ja, die werden ineens véél rijker: hun goud werd meteen veel méér geld opgewaardeerd.

En nu zitten we dus al een hele tijd in de fase van het virtuele geld. Geen papier meer, gewoon nog een bestandje ergens op een computer. Het énige geld dat u wérkelijk bezit is dat wat zich nu in uw portefeuille bevindt. De rest is virtueel. We geloven wel dat dat ook echt geld is, en evenveel waarde heeft als goud. Maar echt goud kan je nu zelfs niet meer kopen op de bank!

Over het invoeren van virtuele betaalsystemen werd uw mening niet gevraagd. Dat niet iedereen er toegang toe heeft is discriminerend en ontoelaatbaar.

bvb: Als je werkloos bent, krijg je geen kredietmogelijkheden bij de banken, en ook geen bankkaarten als Visa of American Expres: het virtuele betaalsysteem is voorbehouden aan de welgestelde burger.

Er worden wel steeds méér mensen werkloos, en dus armer, en rijke mensen worden rijker ...


O ja, dat banken met mijn spaargeld 10x méér 'virtueel geld' kunnen creëren, mag van mij best, maar dan wél op voorwaarde dat zij die 'winst' met mij fifty-fifty delen: het zijn tenslotte mijn spaarcentjes die die procedure mogelijk maken! Mijn spaarsaldo zal dan ineens met 500 % aangroeien (dat van de banken helaas ook...).  -  Maar nee hoor, in werkelijkheid eigent de bank zich nu 1.000 % toe, en er is 0 % voor mij, en dat allemaal dank zij mijn geld-inbreng... Vinden jullie écht dat dat zo kan dóórgaan, Dames en Heren politici, everywhere in the world ?

naar paginabegin nog méér...
De kunst bestaat er nu in om dat virtuele geld nog méér te doen opbrengen. Spitstechnologieën leidden tot bvb. beursspeculaties (zie
het artikel over L&H). Ook daar werd de ballon en de hype doorprikt toen ook de gewone burger er zijn écht geld in had belegd. En verloren.

Om op de internationale geldmarkt nog méér druk uit te oefenen is één grote munt nodig. Niet voor u en ik, wel voor de geldmarkten: speculeren gaat nu eenmaal beter met grote geldhoeveelheden. Daarom moesten al die kleine europese munten weg, en vervangen worden door één nieuwe standaard: de u ondertussen welbekende Euro.

Nu iedereen zijn euro's naar de bank brengt wordt de massa chartaal geld (de hoop bankbiljetten) nóg groter, waardoor er nog méér virtueel geld kan worden "gecreëerd". Met één belangrijk voordeel: er is nu geen enkele controle-mogelijkheid meer: geen enkele Europese regering heeft supra-nationale bevoegdheid: wie kan nu nog nagaan waar die 5 of 10 % "verplichte reserve" zich écht bevindt? Internationale bankconsortiums kunnen hun geldvoorraad op aanvraag tonen aan welke regering ook - maar waarschijnlijk nooit aan allemaal tegelijk...

'Een massa geld' (uw en mijn spaarcenten) geeft de internationale geldmarkten ook de kans om te speculeren tegen kleinere munten. Munten van vroegere oostbloklanden bvb hebben daardoor in regel een veel te lage waarde, zodat ónze economie daar goedkope produktiemogelijkheden vindt, want arbeidslonen zijn daar reëel zeer laag. In elk land zelf liggen de waardeverhoudingen wel gelijk, maar naar de Euro toe wordt hún arbeid ondergewaardeerd.

bvb: op vakantie in Hongarije in 1985: een Hongaarse leerkracht Engels, die ons als tolk vergezelde, verdiende toen (in Belgisch geld omgerekend) 5.000 BEF per maand. Bij ons verdient een leerkracht toen 10x zoveel. Een brood kostte in Hongarije omgerekend 5 BEF, hier in ons land toen ook 10x zoveel. De levensstandaard is in Hongarije dus net zo hoog als in België - alleen de buitenlandse produkten (ingevoerde Duitse TV's bvb) zijn er 10x zo duur. En omgekeerd: uitgevoerd Hongaars textiel zou hier 10x goedkoper moeten zijn, maar invoerders in België steken die winst liever in eigen zak (!). Dáár is het om te doen.

Landen als Hongarije ijveren daarom voor snelle toetreding tot de EU. Maar er is ook voor ons nog een keerzijde:

Met een nationale munt
kan de overheid de eigen economie nieuw leven inblazen, of een oververhitte economie temperen zoals je in elk goed handboek over economie kan nalezen. Dat gebeurt door de basisrente die de Nationale Bank vraagt aan de andere banken te verlagen of te verhogen: de discontovoet wordt aangepast. Daardoor wordt het geld goedkoper (bedrijven kunnen sneller uitbreiden), of duurder (de expansie wordt dan afgeremd).

Dat is nu uitgesloten. De regering heeft haar ziel verkocht. Met de Euro kan geen enkele landelijke overheid individueel nog geschikte maatregelen nemen, bvb tegen een groeiende werkloosheid. Want wat voor één lidstaat goed is, kan voor de economie van een andere lidstaat remmend werken. De toestand in Europa kan immers zéér variabel zijn (is inderdaad verschillend) van Zweden tot Portugal. Er ontstaat een schaalvergroting en een oncontroleerbare monetaire globalisatie. En reken maar niet dat de belanghebbenden (de rijken, de financiers) hiervoor in een referendum uw toestemming hebben gevraagd. Zie ook het artikel over De €uro: weldaad of onheil ?

naar paginabegin so what's next?
Argentinië behoorde tot voor kort tot de meest welvarende landen van Zuid-Amerika. Zij hebben strikt alle aanbevelingen van het IMF en de Wereldbank gevolgd. Er is evenwel een klassenmaatschappij ontstaan: de hogere klasse wisselde systematisch hun Argentijnse pesos in voor US dollars: sinds 1991 werd de peso gekoppeld aan de dollar. En de werkende klasse bewaarde haar pesos op de bank. En toen kwam de "crisis". De regering liet de peso devalueren met vijftig procent. De koppeling werd losgelaten, en de banken weigerden nog dollars uit te betalen.

(Een zeer verhelderende uitleg vind je hier:
http://www.cmo.nl/pe/pe15/pe-152a.html
http://www.nrc.nl/geld/1009434040728.html
http://www.parbo.com/information/jetinvest090699.html = over de dollarisering in Suriname)


Om kort te gaan: als er geen geld meer is op de Argentijnse banken, kunnen de Argentijnse burgers het ook niet afhalen. Virtueel geld kan je niet vasthouden.

Stel dat morgen iedereen in België zijn spaarcentjes cash in Euro's wil afhalen. Wedden dat zulks onmiddellijk bij wet onmogelijk wordt gemaakt, net als 'n kilootje goud kopen nu al ?

bvb: welstellende personen in mijn kennisenkring leggen langzaamaan een spaarpotje aan thuis in een kluis. Daar zitten Euro's en vreemde valuta in (Zwitserse Franken bvb) die met kleine hoeveelheden van de banken worden afgehaald. Kwestie van voorlopig safe te zijn voor wat nog zou kunnen komen.

En nee, US-dollars zijn geen waardevaste belegging. De slechte economische situatie en de oorlog in Irak heeft rechtmatige sociale voorzieningen in Amerika niet dichterbij gebracht, en de visies van de huidige President opteren voor andere prioriteiten... In feite is de US dollar sterk in waarde gedaald, waardoor de Euro wel weer sterker lijkt, alhoewel die ook massaal (én virtueel) wordt bijgecreëerd. Een unieke kans voor Europese geldinstellingen om méér Euro's te creëren zonder dat die geldontwaarding onmiddellijk voor iedereen zichtbaar wordt.

We zien nu eindelijk ook in dat de invoering van de Euro
- niet leidt tot méér werkgelegenheid,
- méér heeft gekost aan de burger dan vooraf werd beloofd,
- en tot steeds hogere werkloosheid leidt.
En reken maar niet dat men u dit vooraf heeft verteld, of dat u zelfs maar bij referendum om uw mening werd gevraagd over de invoering van de Euro...

Binnenkort gaat in ons land ook nog de NMBS failliet (voor zover ze dat nu virtueel nog niet is...), Phillips sluit zijn deuren of krimpt in, en wie weet welke andere grote bedrijven en internationale vestigingen hen daarin nog zullen volgen, en dan? (één voorbeeld: Janssen Pharmaceutica Beerse  -lees: 'Johnson & Johnson USA'-  ontsloeg in 2002 tweehonderd werknemers, kreeg daarop véél protest, en pakt het nu (januari 2004) subtieler aan: tijdelijke contracten, aflopend op 31 december 2003 werden gewoon niet hernieuwd in januari 2004, en in diverse afdelingen worden nu met de regelmaat van een klok telkens kleine groepjes (2, 3-4 man) ontslagen...)
Geen enkele regering heeft nog énige mogelijkheid om deze problemen op te lossen: men wil die mogelijkheid zelfs niet creëren.

De huidige economische spelregels zullen op lange duur nefast zijn voor onze economie, én voor de wereldeconomie.

- Alle meerwaarden verkregen door speculatieve internationale geldtransacties moeten met reële (!) BTW worden belast in het land van oorsprong.
- Meerwaarden verkregen door beleggingen op de beurs eveneens (en neen: waardeverminderingen kunnen NIET gerecupereerd worden: niemand verplicht je immers om te speculeren, maar ALS je winst maakt, MOET je aan de bron belasting betalen op de gerealiseerde meerwaarden!)
- De mogelijkheid tot virtuele geldcreatie moet uiteraard onmiddellijk worden afgeschaft.
- De overheid mag geen leningen aangaan of staatsobligaties uitschrijven die niet tijdens haar huidige legislatuur volledig kunnen terugbetaald worden: het MOET absoluut onmogelijk worden gemaakt om nu al (onbestaand) overheidsgeld uit te geven dat pas met toekomstige belastingen (dubbel!) moet worden terugbetaald. De actueel verkozen overheid heeft immers NIET de autoriteit om toekomstige generaties belastingen op te leggen: daarmee overschreidt zij haar mandaat, en dat is geen proportionele democratie. Dat is zelfs niet gewoon democratisch meer...

Zo'n vaart zal het niet lopen, hoor ik u al denken.
Maar: nog op 4 mei 2003 op VRT TV1, in een verkiezingspraatje van Karel de Gucht met Freya Vandenbossche gaf de PVV-voorzitter, op haar voorstel om tot een betere herverdeling van rijkdom te bekomen, letterlijk als antwoord: "dát grootkapitaal, dáár kunnen wij niet aan". In de samenvatting 's avonds werd deze uitspraak wijselijk weggemonteerd...

naar paginabegin de overheid
Elke regering heeft er alle eigen-belang bij om de ogen te sluiten voor deze mistoestanden, en aan banken en financiële instellingen een extraatje te geven voor bewezen diensten.

1. Ondanks de torenhoge staatsschuld werd België toch toegelaten tot de Euro, met de argumentatie dat die staatsschuld een interne schuld is, van onze regering tegenover haar burgers die belegd hebben in staatsobligaties (kan het nog virtueler?).

2. De overheid verplicht al jaren de verzekeringsbedrijven en andere instellingen die beroepshalve fondsen verzamelen, en om ook hun reserve-kapitalen institutioneel te beleggen in staatsfondsen, om op korte termijn mede de put in de staatsfinancien te dempen.

3. Kapitalen voor de (latere) uitbetaling van pensioenen werden nooit gespaard zoals in Nederland, neen, ze werden lang geleden al opgesoupeerd door vorige regeringen, zodat we nu met een duur herverdelingsstelsel zitten: zonder proportionele regels worden de pensioenen in België onbetaalbaar.

bvb: op de reële vraag van Guy Polspoel "Mijnheer Stevaert, ik ben nu 58, wie gaat er later mijn pensioen betalen?" tijdens een verkiezingspraatje op TV (mei 2003) wist Steven Stevaert niets beter te bedenken als antwoord dan (sic!): "Mijnheer Polspoel, u wordt zeker 100 jaar!" wat de Heer Polspoel zeer terecht "een flauw antwoord" vond...

4. Nog méér spitstechnologie: zelfs gemeentes verkopen nu hun infrastuctuur (hun riolering bvb) aan Amerikaanse bedrijven voor éénmalig veel geld. De inwoners zullen dan vele jaren lang dubbel zoveel moeten terugbetalen voor de huur van hun eigen riolering: zelfs gemeentes zien alleen nog het geld op korte termijn en zadelen de volgende generaties daardoor met nog hogere belastingen op. In een proportionele democratie zijn dergelijke procedures (sell and lease back) uiteraard niet toegelaten. Dit eerder al wel eens méér gebruikte truukje om waar het kon boekhoudkundig intresten en kapitaalsaflossingen af te trekken is trouwens al enkele jaren verboden voor bedrijven en partikulieren. Maar nu heeft de overheid het ontdekt.

Het is begonnen meen ik met de verkoop van de Belgische Ambassade in Tokio voor miljarden BEF ... (update 050121: nu schijnt ze toch niet verkocht te zijn, nu zijn er plannen om de ambassade af te breken en er een grote building neer te poten bron: TV één, nieuws vandaag)


5. De bewegingsruimte van de overheid bij het opstellen van een sluitende begroting wordt steeds méér belemmerd door de verschuldigde intresten op de staatsschuld die alleen maar kunnen worden ingelost door nog méér te lenen.

6. Zelfs meevallers, zoals een onverwachte financiele mééropbrengst, worden twee maal geboekt en aan de burger voorgesteld als dé oplossing van alle problemen: hetzelfde bedrag wordt aangewend voor een gedeeltelijke aflossing van de staatsschuld enerzijds, en anderzijds voor de oprichting van een (virtueel) Zilverfonds, waardoor pensioen-uitbetalingsproblemen in de toekomst nu al zouden zijn gedekt...

Als men ziet hoe onze economie is verstrikt geraakt door het falende beleid van voorbije regeringen die zich in dergelijke "verplichtingen" hebben ge-engageerd, dan vraag ik me af hoe we ooit uit deze Gordiaanse knoop zullen kunnen geraken.

Proportionele democratie is waarschijnlijk de énige ethisch onderbouwde mogelijkheid naar een rechtvaardige samenleving
... maar het omschakelen daar naartoe, het oplossen van de gegroeide mistoestanden zal veel moeite kosten.

naar paginabegin hoe lossen we dat op?
- Laat bvb de overheid één keer, dus éénmalig(!), voldoende virtueel geld creëren om de complete staatsschuld ineens te vereffenen - als banken dat ongestraft mogen doen, mag de regering dat ook.
- Daarna wordt een minimale begroting opgesteld volgens proportioneel-democratische regels, zonder rente-verplichtingen die verder reiken dan de duur van hun wettelijke mandaat: overheden mogen grondwettelijk nooit bedragen ontlenen of staatsobligaties uitgeven of acties ondernemen die door toekomstige generaties via belastingen moeten (terug-)betaald worden.
- En het wordt uiteraard verboden is om nog 'virtueel geld' te creëren of andere fiktieve verrijkings-procedures te gebruiken (in oorlogstijden leidde zo het mateloos bijdrukken van papiergeld al tot torenhoge geldontwaarding, met een systematisch georganiseerde verarming van de gewone man tot gevolg - bvb in Duitsland en Italië (WOII), en recenter nog in Zaire/Congo...)
- Alle méérwaarden, zonder uitzondering, ook diegene die gegenereerd worden door (internationale) financiële transacties of wissel-operaties, worden belast als (vennootschaps-) winst.
- Overtredingen op een correcte financiële regelgeving moeten streng worden beschouwd als
'financiële misdaden tegen de mensheid'
.
  Misschien is dat wel moeilijk haalbaar in een systeem waarin de mensen die die zaken wettelijk moeten regelen ook de mogelijkheid hebben om zelf eigenhandig hun eigen financiele vergoedingen te bepalen?
naar paginabegin

de Islam
(update 050121 -->)
Hier betalen we allemaal in 20 jaar of méér minstens dubbel zoveel terug dan de nominale waarde die we ontvangen als een hypothecaire lening bijvoorbeeld.

Er bestaan echter ook samenlevingen (zoals de Islamitische wereld), waarin het verboden is om voor een geleende som rente te vragen op het ontleende kapitaal.

Laten we even van nabij bekijken, zonder al te veel in detail te gaan, welke voordelen dat zou kunnen opleveren:
Wie op de traditionele manier aldaar geld leent, betaalt slechts het bedrag terug dat hij geleend heeft. Geen rente, geen intrest, geen percentage daarbovenop, niets.

- Dat zorgt ervoor dat banken géén winst kunnen maken met zoiets als 'virtuele geldcreatie': zo'n procedure bestààt daar gewoon niet!


- Dat zorgt er óók voor dat de financiële beheerders trachten de totale geldhoeveelheid stabiel te houden. Immers hoe méér geld er circuleert, hoe minder het waard is (monetaire inflatie). En banken krijgen graag dezelfde nominale waarde terug natuurlijk!

- De waarde van het geld blijft veel stabieler, de economie is er rustiger, raakt minder gauw oververhit, en het beleggen in rente-genererende waardepapieren is er verboden.

Opmerking:
Wie alléén onze Westerse financiële economie kent en voorstaat, kan een veel dieper inzicht krijgen wanneer hij of zij even ten gronde deze Mohammedaanse principes wil bestuderen.
Je krijgt een wijdsere blik, ook op onze gefixeerde gewoontes om eenzijdig tegen monetaire toestanden aan te kijken. Zelf heb ik nog niet de tijd gehad om dit ten gronde te doen, maar we mogen niet blind zijn voor de ethische principes van dit systeem, en voor de maatschappelijke voordelen die geboden worden. Al ware het maar de eenvoud, en de transparante zekerheid die daardoor gecreëerd worden. Méér aandacht nog moet hier zeker aan besteed worden. (<--einde update 050121)

naar paginabegin naar waarheid
Opmerking: Er mogen zich hier geen onjuistheden op deze site bevinden. Ik nodig dan ook graag de lezer uit, en ook andere top-financiers, economie-professoren, politici en alle mensen die het beroepshalve nog exacter weten, om hierop te reageren: corrigeer de eventuele onnauwkeurigheden, vul deze argumentatie aan of weerleg deze info eventueel. En vermeld aub zo mogelijk ook uw naam, funktie en (totale) inkomen, opdat andere lezers mogen weten achter welke belangen u staat, mocht dat niet blijken uit uw argumentatie.

Reageer aub !
Elke intelligente dialoog wordt graag verwelkomd.

naar paginabegin zie ook
waarom een basis-inkomen?

directe democratie   
naar paginabegin mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:

gij zijt goed bezig

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/spookgeld.htm lees verder volgende pagina
030528 040207 © 2003 JFCIPeeters