filosofie
(© 2003 Jos.FCI.Peeters)   
achtergrond-informatie
De informatie op deze site is
niet-normatief, niet-intentioneel en niet-institutioneel.
(ook alle info op deze pagina...)
naar paginabegin
1. niet-normatief
Er worden geen oordelen uitgesproken over toestanden en situaties, en zeker niet over personen. Ieder heeft recht op een eigen visie, en is dus zelf verantwoordelijk voor die zienswijze, bepalend voor zijn of haar eigen leven. Tenslotte geldt elke uitspraak eigenlijk alleen voor jezelf.

Is iemand bvb vóór (of tégen) orgaandonatie, dan geldt die keuzenorm alléén voor die persoon zelf. Niemand kan gedwongen worden om ideeën of zienswijzen zondermeer te (moeten) volgen.

Vandaar het zo neutraal mogelijke standpunt: er worden geen oordelen geformuleerd die iemand zouden kunnen kwetsen, er worden geen absolute normen vooropgesteld waarmee iemand onder andere omstandigheden, op een andere plaats, in andere tijden misschien niet akkoord kan gaan.

'Geen absolute normen willen opleggen' betekent 'niet-normatief' zijn.

Evenwel:
een complexe maatschappij heeft wel degelijk behoefte aan afspraken, omdat de door mensen gecreeerde procedures anders niet werken. Deze afspraken en regels moeten zo goed mogelijk hun doel dienen.

bvb: wie deelneemt aan het autoverkeer, moet rechts rijden. Verplicht. Of links, zoals in Engeland.

Proportionele democratie wil die afspraken op een zo goed mogelijke manier integreren.
naar paginabegin 2. niet-intentioneel
Er worden geen doelen nagestreefd. Het is niet de bedoeling om iets anders te bereiken dan het vrijblijvend meedelen van informatie. Niemand kan worden gedwongen deze zienswijzen of idealen bij te treden.

Mocht echter de lezer (hij of zij) ervan overtuigd zijn dat de hier geformuleerde waarden een goed uitgangspunt inhouden en passen in zijn "way of live", dan mag hij deze principes in zijn weten integreren en ernaar leven zoals het hem raadzaam lijkt. Het is uw leven, uw verantwoording, en dus ook uw eigen verdienste wanneer het u iets heilzaams oplevert...

Het is niet de bedoeling om deze informatie exclusief voor één bepaalde partij te reserveren of voor te behouden... in het ideale geval wordt deze kennis omarmd door állen.

Evenwel, het kan noodzakelijk zijn in sommige samenlevingen om een organisatie of partijstruktuur op te zetten, omdat dit misschien de énige manier is om inspraak te bewerkstelligen ten voordele van een proportioneel democratische visie.

Een niet-intentionele attitude creëert een goede levensvisie voor maximale kansen op tevredenheid en geluk
naar paginabegin 3. niet-institutioneel
De informatie op deze site staat niet onder controle van énige organisatie, vereniging, onderneming, overheid, of welkdanige organisatie ook. En het is ook niet de intentie om één exclusieve institutionele organisatie op te bouwen met alleenrecht op de ideeën die hier worden uiteengezet.

We moeten niet achter een of andere vlag aanlopen, je hoeft tot niets toe te treden, je bent volkomen vrij: een organisatie of struktuur met een leiding, met overheden, met officiële leden en/of sympathisanten, verstart en beperkt altijd de mogelijkheden van zowel mensen binnen als buiten zo een organisatie, en zou zo discriminatie en onderscheid creëren.

Een organisatie hoeft niet, je organiseren mag wel - zolang dat vrijblijvend is, en zolang ook anderen met dezelfde denkbeelden dezelfde voorrechten verkrijgen
naar paginabegin persoonlijke tips
"Gezondheid is het grootste bezit,
genoeg hebben de grootste rijkdom;
mensen in wie men vertrouwen kan  zijn de beste verwanten,
vrijheid is het hoogste geluk."

(*)

Met vrijheid wordt bedoeld, voor zover ieder dat voor zichzelf kan realiseren:

1. niet gehecht zijn aan materiele zaken,
    (zoals bezit, eigendom, geld, gezondheid,
     rijkdom of armoede)

2. niet gehecht zijn aan emotionele impulsen,
    (zoals geliefd zijn, geluk, vreugde, verdriet,
     positieve of negatieve emoties)

3. niet gehecht zijn aan geestelijke intenties
    (zoals ambities, aspiraties, wensen,
     meningen of verwachtingen)

4. en niet gehecht zijn aan sociale omstandigheden
    (zoals erkenning, macht, aanzien, werk,
     vrienden, status of positie)


Er wordt gezegd: je mag de dingen wel hebben, maar je mag er niet aan gehecht zijn.

De positieve gevolgen van vrijheid zijn: oprechte vreugde, een diep inzicht, een blije tevredenheid, weten-uit-ervaring, en in perfecte harmonie zijn.

FAQ: Hebzucht: Mogen we niet hebzuchtig zijn?
Jawel. "Verlangen naar" behoort tot deze wereld. Wie dat zou ontkennen, heeft nooit bijvoorbeeld honger gehad. Voedsel is het allerbelangrijkste. Voedsel op materieel, emotioneel, spiritueel en sociaal gebied. Maar we moeten trachten tevreden te zijn als we voldoende hebben. Wie voldoende heeft, zal niet mateloos naar nog méér streven.

FAQ: Waarom mogen we niet gehecht zijn aan gevoelens?
Gevoelens en stemmingen veranderen. Van elk gevoel bestaat een tegendeel: geluk - ongeluk, vreugde - verdriet, hoop - teleurstelling, liefde - haat. Een emotie is nooit bestendig, is niet blijvend, en kan wisselen. Daarom zijn voorbijgaande wisselende gevoelens geen goede basis om verstandige beslissingen te nemen. Verstandige beslissingen worden genomen op grond van verstandige overwegingen, niet op grond van gevoelsmatige overwegingen.

FAQ: Mogen we dan niet gehecht zijn aan onze familie, aan onze ouders, onze kinderen?
Jawel. Voor zover onze gehechtheid de drijfveer is om als een goede moeder goed voor onze familie te zorgen. Een goede moeder doet alles om haar kinderen naar beste omstandigheden de beste mogelijkheden te bieden voor hun verdere leven. Zij zal haar kinderen ook tot een zelfstandige vrijheid begeleiden die hen onafhankelijk maakt van haarzelf. Gehechtheid evenwel die eisend is, en bijvoorbeeld liefde, dankbaarheid of (weder-) diensten verwacht van onze naasten, heeft een zelfzuchtige oorsprong, en belast en belemmert de anderen zowel als onszelf. We willen zo veel mogelijk mensen omvatten in onze bezorgdheid om hen gelukkig te zien, niet alleen onze meest nabije familie, maar ook onze vrienden, onze buren zonder uitzondering, de mensen verder weg, en zo mogelijk alle levende wezens.

FAQ: Iemand behandelde mij onheus, en nu voel ik mij gekwetst. Ik haat die persoon.
Als iemand ons niet behandelde volgens onze verwachtingen, is dat zeker niet alleen diens eigen schuld.
1. Wij zijn immers zelf meester over onze verwachtingen (wie zou er ánders over ons baas zijn???), en dus zijn we zelf mede-oorzaak van onze teleurstelling. We zouden moeten proberen afstand te nemen van onze gekwetste of kwetsbare gevoelens, en dan zullen de kwalijke gevolgen ervan (want gevoelens volgen elkaar op...), zoals haat en afkeer, kritiek en commentaar, niet opkomen.
(2. Hoe kan iemand anders immers weten hoe wij willen behandeld te worden, wat onze geheime wensen en verwachtingen zijn?)

Wie zich bewust is van deze steeds wisselende opeenvolging van emoties, zal niet meer zo snel (en na véél oefenen: dikwijls helemaal niet meer) in zijn of haar gevoelens gekwetst worden. Daardoor krijgen we "een groot hart" en steeds méér mededogen voor anderen.

FAQ: Mogen we gehecht zijn aan het leven?
Ja. Het menselijk leven is kostbaar, en 'moeilijk te verkrijgen'. Leven brengt echter ook lijden mee. Soms is het dan beter dit leven los te laten, te laten gaan. Dat moet in elk geval apart bekeken worden.
1. Pijn kan en zal zo veel mogelijk met medische hulp behandeld worden.
2. Lijden kunnen we overstijgen door onze aandacht af te leiden van onze eigen situatie, en te richten op mededogen en liefdevolle wensen voor medemensen die er nog erger aan toe zijn. De welgemeende wens om de pijn en het lijden van anderen over te nemen, is zeer heilzaam.

1. In één visie wordt er gezegd dat dit leven zal worden gevolgd door een ander leven, dat op zijn beurt weer wordt gevolgd door een ander leven, enzoverder. Als we er in slagen dit zo vanop een zekere afstand te bekijken, worden we minder gehecht aan dit éne leven.
2. Wie deze zienswijze niet deelt, heeft het ongetwijfeld moeilijker om "te laten gaan".

In ieder geval moeten we ieders leven respecteren, en niemand doden of kwetsen, noch op lichamelijk, noch op emotioneel, noch op geestelijk, noch op sociaal niveau.

(*) Dhammapada XV, 8 (204) "nibbana" (bevrijding of verlichting), hier door mij gelezen als "vrijheid"
naar paginabegin

tien geboden ... (?)
FAQ: Vertel me nu eens duidelijk: wat moet ik  doen ?
1. streef naar eenheid, inzicht en wijsheid, en heb mededogen
2. spreek juist, zacht en welwillend. Oordeel niet, gebruik geen scheldwoorden, spreek niet cynisch, niet spottend. Roep en tier niet. Wees vriendelijk met al je woorden
3. neem tijd om na te denken, mediteer regelmatig, ontspan u tijdig, doe eens af en toe niets, verander je gewoontes en doe eens iets anders...
4. respecteer uw voorouders en de kennis van uw 'voorouders': uw geluk komt niet uit de lucht vallen
5. niet doden, en niemand ergeren: daag ook niemand uit, zet niemand aan tot het kwade, wek geen wrevel op, hou van alle levende wezens, klaag niet, wees altijd blij en opgewekt
6. handel zedig, respecteer de ander, breng niemand van zijn stuk, en creëer geen onheuse gedachten
7. draag zorg voor ieders eigendom, vertel de waarheid
8. praat mét mensen, niet over mensen, niet over afwezigen, spreek waarheid-die-niemand-kwetst
9. denk aan het goede, nooit aan het kwade, fantaseer niet over anderen, zie het kwade niet
10. en verlang niet naar wat een ander heeft, gun het dat de ander het goed heeft in zijn en haar leven

naar paginabegin

samenleving
Proportionele Democratie zorgt ervoor dat regimes als dat van Bush en dat van Sadam geen kans hebben. Leiders met ambitie krijgen geen mogelijkheden en geen kansen meer om hun blinde ambities te verwezenlijken zonder de bevolking dwingend te raadplegen. En het voeren van propaganda voor één standpunt is niet mogelijk, want alle standpunten komen proportioneel aan bod.

Het is voor een ambitieus politieker dan niet interessant meer om met een ondemocratisch verlangen naar macht of vermogen in de politiek te gaan. Niets kan immers nog beslist worden over de hoofden heen, er is geen mogelijkheid om de rechten van de minderheid te 'plunderen'.


Proportionele democratie lost problemen op aan de basis, zelfs nog vóór ze zijn ontstaan.

Proportionele democratie is eenvoudig, direct, de principes zijn door iedereen te begrijpen, doorzichtig, niet corruptief, biedt méér rechtvaardige mogelijkheden, iedereen kan alles controleren, er zijn eenvoudige waarde-normen:

1. iedereen heeft het recht om 'nee' te zeggen, niemand mag rechten van een ander schenden.
2. iedereeen heeft recht op een zo goed mogelijke (*natuurlijke, biologische, emotionele, psychologische, religieuze, informatieve, economische, culturele en sociale) omgeving
3. iedereen heeft recht op een goede opleiding, op informatie,
en op passende kansen voor de ontwikkeling en de realisatie van zijn of haar eigen specifieke talenten
4. iedereen heeft recht op veiligheid, geborgenheid, medische verzorging, ...
5. iedereen heeft recht op een zo goed mogelijk leven en wonen op de plaats waar hij of zij geboren is (land, regio, gemeente)
6. iedereen heeft evenredig recht op 'de vruchten der aarde' (op alle dingen), welke die ook moge zijn, naar eigen vrije keuze: sommige wél, en sommige niet
7. niemand kan voor zich alléén enig exclusief recht opeisen op enige soort 'vruchten der aarde', noch in zijn geboorteplaats, noch elders
8. iedereen heeft recht op voldoende aankoopmiddelen (bvb: geld) indien die middelen noodzakelijk zijn om in zijn of haar *omgeving humaan te kunnen leven
9. iedereen heeft het recht om waardigheid, tevredenheid, gezondheid en geluk na te streven, en op respect van zijn of haar medemensen daarvoor
10. iedereen heeft recht op vrije tijd, ontspanning en niets doen
11. iedereen heeft recht op een aangepaste en rechtvaardige beloning voor door hem of haar
in een economische omgeving op vraag geleverde diensten en prestaties
12. minder fortuinlijke medemensen in noodsituaties hebben recht op zo goed mogelijke en aangepaste hulp en bijstand door personen en instanties in zijn of haar omgeving

1. wees voorbeeldig: je nakomelingen leren niet van wat je hen 'vertelt', ze doen alléén maar je (goede) voorbeeld na
2. doe een ander wezen niet aan  wat je zelf niet wil aangedaan worden
3. je eigen gedrag toont de door u toegelaten normen volgens dewelke je wenst (maar: niet 'moet') behandeld te worden
4. beperkingen die je (aan jezelf) wil opleggen, gelden alleen voor jezelf ...

naar paginabegin
mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:


een gezonde toekomst
begint met zuivere ideeën
 

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/filosofie.htm lees verder volgende pagina
030321 030414 041016 © 2003 JFCIPeeters