personenbelasting 2:
visie en rekenvoorbeeld

 

naar paginabegin

op deze
pagina

personen-
belasting

visie
belasting
niet-inwoners

motivatie
buitenlandse
inkomsten

nabeschouwing
waarom
belasting?

waarom
solidair zijn?

personenbelasting
1. als je inkomen lager is dan 24.000 per jaar, krijg je een extra basisinkomen :
BONUS negatieve belastingscorrectie:
Het werkelijke inkomen wordt verhoogd met de helft van het verschil tussen 24.000 (= het modale inkomen) en het werkelijke inkomen

(zie
basisinkomen)

bvb: inkomen = 15.000
bonus: de helft van (24.000 - 15.000) = 9.000/2 = 4.500
resultaat: het werkelijke inkomen wordt verhoogd tot 15.000 + 4.500 = 19.000
hierop wordt 15 % belasting aangerekend, of 2.850
netto beschikbaar inkomen: 19.000 - 2.850 = 16.150
marginale belastingvoet: -7,66 % (negatieve belasting)

bvb: inkomen = 12.000
bonus: de helft van (24.000 - 12.000) = 12.000/2 = 6.000
resultaat: het werkelijke inkomen wordt verhoogd tot 12.000 + 6.000 = 18.000
hierop wordt 15 % belasting aangerekend, of 2.700
netto beschikbaar inkomen: 18.000 - 2.700 = 15.300
marginale belastingvoet: -27,5 % (negatieve belasting)

bvb: inkomen = 5.000
bonus: de helft van (24.000 - 5.000) = 19.000/2 = 8.500
resultaat: het werkelijke inkomen wordt verhoogd tot 5.000 + 8.500 = 13.500
hierop wordt 15 % belasting aangerekend, of 2.025
netto beschikbaar inkomen: 13.500 - 2.025 = 11.475
marginale belastingvoet: -129,5 % (negatieve belasting)

bvb: inkomen = 0 (geen inkomen)
bonus: de helft van (24.000 -0) = 24.000/2 = 12.000
resultaat: het vervangingsinkomen wordt 0 +12.000 = 12.000
hierop wordt 15 % belasting aangerekend, of 1.800
netto beschikbaar vervangingsinkomen: 12.000 - 1.800 = 11.200
de marginale belastingvoet is niet berekenbaar, = oneindig (!) (negatieve belasting)

2. als je inkomen gelijk is aan 24.000 :
Hierop wordt 15 % belasting aangerekend, of 3.600
netto beschikbaar inkomen: 24.000 - 3.600 = 21.400
marginale belastingvoet: 15 %

3. als je inkomen hoger is dan 24.000 :
Op je inkomen wordt 15 % belasting aangerekend, en
op het gedeelte hoger dan 24.000 bruto wordt 35 % belasting extra aangerekend


bvb: inkomen = 30.000 15 % T = 15 % x 30.000 = 4.500   (1)
gedeelte hoger dan 24.000: 30.000 - 24.000 = 6.000
35 % T op 6.000 = 35 % x 6.000 = 2.100    (2)
totaal te betalen T = 6.600                       = (1) + (2)
netto beschikbaar inkomen: 30.000 - 6.600 = 23.400
marginale belastingvoet: 22 %

bvb: inkomen = 40.000 15 % T = 15 % x 40.000 = 6.000
gedeelte hoger dan 24.000: 40.000 - 24.000 = 16.000
35 % T op 16.000 = 35 % x 16.000 = 5.600
totaal te betalen T = 11.600
netto beschikbaar inkomen: 40.000 - 11.600 = 28.400
marginale belastingvoet: 28,75 %

bvb: inkomen = 65.000 15 % T = 15 % x 65.000 = 9.750
gedeelte hoger dan 24.000: 65.000 - 24.000 = 41.000
35 % T op 41.000 = 35 % x 41.000 = 14.350
totaal te betalen T = 24.100
netto beschikbaar inkomen: 65.000 - 24.100 = 40.900
marginale belastingvoet: 37,08 %

bvb: inkomen = 180.000 (= een eerste-ministerswedde in België)
15 % T = 15 % x 180.000 = 27.000
gedeelte hoger dan 24.000: 180.000 - 24.000 = 156.000
35 % T op 41.000 = 35 % x 156.000 = 54.600
totaal te betalen T = 81.600
netto beschikbaar inkomen: 180.000 - 81.600 = 98.400
marginale belastingvoet: 45,33 %

naar paginabegin visie
- een rechtvaardige belasting voor iedereen
- individueel, per persoon.
- op al zijn/haar inkomsten gelijkwaardig, ongeacht hun oorsprong: uit arbeid, uit kapitaal, uit vermogen,...
- voor elke meerderjarige burger met Belgische nationaliteit, inwoner in België
- geen samenvoeging van de inkomsten (en dus geen discriminerende hogere belasting) van echtgenoten of samenwonenden
naar paginabegin belasting niet-inwoners
Belasting van bvb. in België verkregen inkomsten van
a) inwoners in België, die niet van Belgische nationaliteit zijn, en van
b) personen die in het buitenland verblijf houden:


Zoals voor vennootschappen, wordt hier voorlopig 15 % + 35 % belasting aangerekend op het totale in België verkregen inkomen. Het in vergelijking met inwoners van Belgische nationaliteit te veel aangerekende bedrag (35 % op inkomsten in de schijf lager dan 24.000) wordt op een vaste rekening geplaatst, en aan de belastingplichtige met intrest geretourneerd, ofwel:
- bij het verkrijgen van de Belgische nationaliteit, ofwel:
- bij definitieve stopzetting van alle inkomsten-verwervende activiteiten in België, en na de definitieve terugkeer naar zijn/haar land van herkomst.
naar paginabegin motivatie
- inkomsten worden belast in het land waar ze verworven zijn (= het land waar de arbeid gepresteerd wordt, niet in het land waar de vergoedingen voor de geleverde prestaties worden uitbetaald). Uitbetalingen via fiscaal gunstigere regimes in het buitenland worden daardoor ondervangen.
- allochtonen worden aangemoedigd zich snel te integreren en de Belgische nationaliteit aan te vragen
- Niet-Belgen die wél wensen te werken in het goede economische klimaat in België, maar die verkiezen zich niet te integreren, of die niet wensen hier permanent (op lange termijn) te verblijven, verwerven een aanzienlijke spaarpot als extra bonus bij de (definitieve) terugkeer naar hun eigen vaderland (na stopzetting van al hun professionele activiteiten). Deze regeling voorkomt een 'zachte' vorm van kolonisatie door burgers van andere mogendheden: in principe kan alle binnenlandse arbeid net zo goed gedaan worden door binnenlandse staatsburgers. Daardoor wordt onderbetaling (van bvb. minder getalenteerde medeburgers, of van allochtonen of van gastarbeiders) voorkómen, en wordt een betere honorering aangemoedigd voor die soorten arbeid die minder goed in de markt liggen, en voor risico-beroepen.
- belastingen op arbeid of dienstverlening worden aan de bron afgehouden.
naar paginabegin buitenlandse inkomsten
Belasting van inkomsten voor prestaties geleverd in het buitenland, door Belgen die al dan niet vast verblijf houden in het buitenland:

= Bronbelasting.
De belasting wordt geheven en geïnd in het buitenland volgens de fiscale wetten van de bronstaat. Op het resterende netto-inkomen wordt geen belasting geheven in België.
(zie bronbelasting)

opmerking:
- Inkomsten verworven in België worden altijd belast volgens de Belgische fiscale wetgeving.
naar paginabegin nabeschouwing:
Waarom dit T-stelsel?
- Door een rechtvaardige belasting op alle inkomens, waarbij de aanslagvoet nooit méér zal zijn dan 50 %, kan aan elke Belg een basisinkomen worden gegarandeerd, dat evenwel nooit méér kan zijn dan 50 % van het modale inkomen.
- Dit lijkt mij een heel faire regeling: het schaft de toestand van quasi-slavernij af (zo genoemd in de situatie waarin als netto-loon na aftrek van alle belastingen en loonlasten minder dan 50% overblijft), en het verschaft iedereen gelijk een gegarandeerd basisinkomen, waardoor de welstand en leefkwaliteit verhoogt door vermindering van stress bij de 'strijd om het verwerven van bestaansmiddelen'.
- Het is feitelijk zo dat het verkrijgen van inkomen niet mag verbonden zijn met de verplichting om arbeid te moeten verrichten door al wie niet tot de welvarende klasse behoort. Immers niet iedereen "werkt", want sommigen zijn rijk "van huis uit"...
Anderen komen dan weer onterecht in stresserende toestanden zodra ze hun werk, en dus: hun (dikwijls énige) inkomen verliezen: dat moet vermeden worden. En bovendien wordt veel normaal werk gewoonweg niet vergoed (huishoudelijk werk bvb) (!!!).
- Een menslievende samenleving erkent dat ieder mens gelijke kansen op leven en ontplooiing moet krijgen, dus gelijk recht heeft op "de vruchten der aarde". Zodra de overheid het begrip "eigendom" aanvaardt, en door haar gewaarborgd "geld" invoert als énig en verplicht betaalmiddel, heeft zij ook de plicht om ervoor te zorgen dat ieder mens gelijkelijk volgens eigen talenten en interesses aan de sociale interactie in dit leven kan deelnemen. Dat kan alleen als hij/zij beschikt over een minimaal basisinkomen, waartegenover géén verplichte tegenprestatie (bvb: arbeid) staat.
- Wie evenwel de handen uit de mouwen steekt, en arbeid wil verrichten of diensten wil verlenen of handelswaar wil te koop aanbieden, heeft daartoe ruime mogelijkheden. Dank zij de regeling basisinkomen kan je niet alleen langzaam van start gaan en je eigen zaak zien groeien, naarmate ook je verdiensten groeien (mede dank zij het zéér redelijk belastings-percentage!) wordt het extra basisinkomen gaandeweg overbodig, en kunnen je verdiensten onbeperkt hoger oplopen. En: bij pech, mocht dat ooit gebeuren, val je gewoon terug op je recht op het (vervangende) basisinkomen. Dat is pas rechtvaardige sociale zekerheid voor iedereen!
naar paginabegin waarom belasting betalen?
- 1. Belasting op inkomen: uit solidariteit met anderen.
- 2. Belasting op uitgaven: om algemene voorzieningen in stand te houden.
- 3. Belasting op milieu: om het leefmilieu optimaal te behouden.
naar paginabegin waarom solidair zijn?
Ik betaal liever geen belasting op mijn inkomen, dan hou ik méér voor mezelf over...      :-)   ?
- Geen discriminatie, méér rechtvaardigheid: mensen leven maar éénmaal. Ze hebben gelijke rechten op alle voortbrengselen van ons leefmilieu. Ook op inkomen, op geld.

Dan moeten ze maar gaan werken?
- Niet iedereen kán werken tegen betaling. Sommigen zijn te jong, te oud, of niet in staat om te werken. Bovendien hebben anderen (de 'fortuinlijken') een eigen inkomen uit vermogen, waarvoor zij nooit gewerkt hebben: "werken" is niet de énige manier om een inkomen te verwerven.

Geef dan iedereen een vermogen, dan moet niemand nog gaan werken?
- Dat kan niet.
Ten eerste is zo een vermogen pas iets waard als je er goederen of diensten mee kan kopen. Maar als niemand nog goederen of diensten levert, is elk vermogen waardeloos, je kan er niets mee.
Ten tweede brengt een dergelijk vermogen ook niets op, omdat niemand voor een méérwaarde zorgt door zijn arbeid: er zijn geen investeringsmogelijkheden wanneer niemand prestaties levert, wanneer niemand werkt.
naar paginabegin zie ook:
personenbelasting 1 (inleiding)
waarom een basis-inkomen?
directe democratie   
naar paginabegin mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:

gij zijt goed bezig

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/pb2.htm lees verder volgende pagina
020904, 020916, 030411 050124 © 2003 JFCIPeeters