personenbelasting
 

naar paginabegin

op deze
pagina

eenvoudige
regels

recht op
basisinkomen

commentaar
slavernij?
vergelijking
principes

eenvoudige belastingsregels
1. De werkgever houdt op het bruto-inkomen van zijn werknemer een deel aan de bron in, aan de laagste aanslagvoet van 15 procent (de 'voorafbetaling', zoals nu).
Is het brutoloon van de werknemer lager dan 24.000 euro per jaar, dan wordt verder niets meer belast. Uw netto besteedbaar inkomen bedraagt 85 procent: nog nooit hield u zoveel over!

2. Voor de hoogste schijf (boven de 24.000 eur ) geldt één bijkomende aanslagvoet van 35 procent. Hoe hoog uw inkomen ook is, er werd nog nooit zo weinig belasting op geheven...

3. Er zijn geen andere aanslagvoeten.

Voor zelfstandigen geldt een gelijkaardige regeling: elk onderscheid tussen het statuut van arbeider, bediende, ambtenaar of zelfstandige vervalt.
Alle inkomsten zonder onderscheid worden in dezelfde mate belast, zonder discriminatie.
naar paginabegin

recht op een basisinkomen
Zijn uw bruto-inkomsten lager dan 24.000 euro per jaar, dan heeft u recht op een bijkomend basisinkomen.

Het basisinkomen is variabel naargelang uw situatie, en gelijk aan de helft van het verschil tussen 24.000 euro en uw werkelijke inkomsten.

Bijvoorbeeld: je hebt helemaal géén inkomsten (omdat je partner de alléén-verdiener is, of wegens ziekte, werkloosheid, een sabatjaar...), dan ontvangt u een basisinkomen van 12.000 euro bruto per jaar (de helft van 24.000 - 0), ongeacht hoeveel je partner verdient.

Deze regel geldt voor elke Belg in België, voor elke Nederlander in Nederland, voor elke inwoner van een land met de nationaliteit van dat land. Iedereen heeft recht op een basisinkomen, want iedereen heeft gelijkelijk recht op de vruchten der aarde.

naar paginabegin

commentaar
1. Als je inkomsten hoger zijn dan wat een andere 'Belg in België' gemiddeld heeft (als je dus tot het rijke maar kleine exclusieve deel van de bevolking behoort!) dan heb je, als normaal-denkende mens, geen extra basisinkomen nodig (dat zijn dan maar 'peanuts'!).

Op deze overweging is de proportionele her-verdeling van belastinggelden gebaseerd: niet "iedereen evenveel", zoals in de falende communistische visie werd voorop gesteld, want dat werkt niet.

Maar wel: voor iedereen proportioneel volgens zijn eigen inkomen. Er is geen limiet aan je maximale inkomsten-mogelijkheden: je mag zo rijk worden als je wil ...

2. Belastingsprincipe: hoe hoog je inkomen ook is, je houdt steeds méér over dan de helft. Anders zou je in slavernij leven...

naar paginabegin hoezo, slavernij ?
Wanneer een ander (bijvoorbeeld: de overheid) méér profijt heeft van je inspanningen dan jijzelf, en dat zou zijn als belastingsschalen hoger oplopen dan 50 procent, dan kan je terecht spreken van slavernij - of erger(*).

Nog niet zo lang geleden was dat het geval in België: tot 55 procent kon de hoogste inkomstenschijf belast worden ! Die "fiscale slavernij" is pas afgeschaft... in 2002 ! (Dat is wel eens gezien als een voordeel voor de hoogste inkomens. Het basisinkomen daarentegen is een bestaanszekerheid voor iedereen, ongeacht de hoogte van zijn/haar inkomen.)

(*) De overheid mag geen pooier zijn van haar onderdanen! De overheid mag geen pooierbelasting heffen, dat is een belasting die groter zou zijn dan het netto deel dat je zelf zou overhouden. Concreet: je netto totale inkomen (uit arbeid bvb) moet steeds méér zijn dan 50% van de totale 'bruto-bruto' loonkosten die je werkgever (en jijzelf) voor je prestaties betaalt [aan jou als netto loon, en aan de overheid als belastingen en verplichte bijdragen allerhande].

Anders gezegd: als je werkt, mag de overheid aan jouw werk niet méér verdienen dan je zelf netto overhoudt.

(In dat 'bruto-bruto' deel zitten ook de vergoedingen en commissielonen die interimkantoren en werkbemiddelings-instellingen mogelijk opstrijken (proportioneel of forfaitar) voor door jou geleverde prestaties.)
naar paginabegin vergelijking
Hieronder een vergelijking met de huidige (voorbeeld uit 2003) bestaande belastings-aanslagvoeten in België (geel-grijze kolommen), vergeleken met wat in een proportionele democratie geldt (licht-groene kolommen):

aanslagjaar 2003 = inkomsten 2002
mét basisinkomen
inkomstenschijven
T
%
T per schijf
totale belasting
T
%
(BI/T)
totaal
1
tot
6.730
25
1.682,5 1.682,5
15
+8.635
+94 %
6.730
tot
8.920
30
657 2.339,5
15
+7.540
+56,8 %
8.920
tot
12.720
40
1.520 3.859,5
15
+5.640
+10,8 %
 
op
17.739
 
2.258,5
6.118
15
 
000
 
op
24.000   5.076 8.935,5
15
 
3.600
12.720
tot
29.260
45
7.443 11.302,5
...
 
6.230
29.260
tot
43.870
50
7.305 18.607,5
+35
7.305
13.535
43.870
tot
210.245
52
86.515 105.122,5
+35
83.187,5
86.787,5
méér
dan
210.245
52
+35
   

Vergelijk de grijze kolom "totale belasting" (wat NU moet betaald worden op het bedrag in de derde gele kolom) met de groene kolom "totaal" voor wat zou moeten betaald worden bij invoering van het proportionele basisinkomen en de daarbij horende belastingstarieven van 15 en (15+35) procent.

Mét basisinkomen: (de groene kolommen) bij 6.730 bruto inkomen krijgt de belastingsplichtige (=BP) +8.635 basisinkomen extra. Na aftrek van 15 % belasting op zijn totale inkomen, betekent het basisinkomen een negatieve belasting (= teruggave) van 94 % !
Een inkomen van 6.730 wordt verhoogd met een basisinkomen van +8.635 = 15.365, min 15 % belasting = 13.060 netto
Zonder basisinkomen: hou je op een inkomen van 6.730 bruto slechts 6.730, min 25 % belasting = 5.047 netto over

Ander voorbeeld:
Bij 17.739 krijgt de BP +3.130,5 basisinkomen extra, na aftrek van 15 % belasting op zijn totale inkomen gaat die er weer af, en houdt hij netto 17.739 over.
17.739 is het turning point: wie een lager inkomen heeft dan dat, houdt netto méér over, wie een hoger inkomen heeft betaalt proportioneel van dan af een beetje belasting mee.

Merk op
dat de belastingsplichtige bij de huidige belastingstarieven vanaf een inkomen van 210.245 de BP toch méér dan 50 procent van zijn totale inkomen
aan belastingen (105.122,5) betaalt.
In het proportionele systeem is dat slechts 86.787,5 of bijna 20.000 euro (bijna tien procent van zijn inkomen) minder.

In de kolom (BI/T): bovenaan de bijkomende +basisinkomens, onderaan de deelbelasting op de vergelijkbare schijf (kolom 3).

zie verder
personenbelasting 2
naar paginabegin

principes
- Iedereen heeft een natuurlijk recht op een rechtmatig deel van de vruchten der aarde.

- De overheid heeft de plicht afspraken te voorzien om een rechtvaardig economisch stelsel uit te bouwen dat iedereen zonder uitzondering toegang geeft tot goederen en diensten.

- Als goederen en diensten alleen 'tegen betaling van geld' kunnen verkregen worden, dan zal de overheid ervoor zorgen dat elkeen gelijkmatig over een redelijke hoeveelheid geld kan beschikken.

- Als geld alléén verkregen zou kunnen worden door arbeid, dan zal iedereen arbeid MOETEN verrichten, en heeft de overheid de plicht kansen voor werkgelegenheid te creeren. Geld zal echter ook noodzakelijk zijn voor wie geen arbeid KAN verrichten (babies, kinderen, zieken, geestelijk minderbegaafden, gehandicapten, ouderlingen), en dan heeft de overheid de plicht om voor deze medeburgers zonder onderscheid ofwel geld ofwel bestaansmiddelen te voorzien. Bovendien kan geld ook verkregen worden op andere manieren (zonder tegenprestatie, zonder arbeid te moeten verrichten, door te sparen, door het verkrijgen van intresten, door het verwerven van eigendom, door verhuur van eigendom, of op welke wijze dan ook), en dan dient iedereen gelijk recht te hebben op die mogelijkheden.

- Als in een economisch systeem tendensen mogelijk zijn waardoor onevenwichtige concentraties van geldmiddelen kunnen ontstaan in handen van enkelen, ten koste van een gelijkwaardige verdeling onder grotere delen van de bevolking, die op hun beurt niet over mogelijkheden beschikken om een evenwichtige herverdeling op een normale natuurlijke manier (= zonder bijsturing) mogelijk te maken, dan dient de overheid een bijsturing te voorzien om een evenwichtige terugvloei van deze geldelijke middelen naar de gemeenschap te bewerkstelligen. Anders gezegd:
de overheid kan geen steeds onevenwichtiger wordend systeem dulden, dat de rijken rijker maakt en de armen armer.

- Daartoe zal de overheid een belastingsysteem invoeren, dat proportioneel is aan de inkomsten (inkomstenbelasting) en aan de uitgaven (verbruiksbelasting of BTW) van iedere inwonende burger, en proportioneel aan de veroorzaakte milieuschade (milieuheffingen).

- Belastingen dienen te worden aangewend voor een proportionele herverdeling onder de vorm van basisinkomen of als investeringen ten voordele van de gemeenschap, in relatie tot het object waarop ze geheven zijn.

- Belastingsregels dienen eenvoudig te zijn, en mogen geen enkel onderscheid, uitzondering of discriminatie kennen, noch volgens de aard waarop de bedragen werden ontvangen of uitgegeven, noch
door wie, noch om welke reden dan ook, anders dan een vooraf gekende proportionaliteit tussen bedrag en belasting daarop.

- Het deel dat de overheid als belasting terugvraagt op het inkomen van de burger kan nooit hoger zijn dan de helft van zijn bruto inkomen.

- Daar staat tegenover dat de overheid dan ook nooit voor méér dan 50 procent zal moeten voorzien in de financiele behoeftes van de burger. Met andere woorden: de overheid zal nooit al je verdiensten (100 procent) voor zich opeisen, maar zal dan ook niet voor 100 procent al je wensen en behoeftes betalen.

- Praktisch wordt je een basisinkomen gegarandeerd dat niet lager is dan 50 procent van het modale inkomen, en zal de belasting op je inkomstendeel dat groter is dan het modale inkomen nooit hoger zijn dan 50 procent.

naar paginabegin lees verder personenbelasting 2
visie en rekenvoorbeeld
naar paginabegin zie ook
personenbelasting 2 visie en rekenvoorbeeld
basisinkomen
loonkost
inkomstenbelasting
milieuheffingen
BTW
vennootschapsbelasting
bronbelasting (uitgebreid technisch dossier, pdf-file)
pensioen
naar paginabegin mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:

gij zijt goed bezig

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/personenbelasting.htm lees verder volgende pagina
030315 030411 050123 © 2003 JFCIPeeters