vennootschapsbelasting
   

naar paginabegin

op deze
pagina:

inleidng

argumentatie
bespreking
winst
omzet
aftrekbare
kosten

voorbeeld ?
visie

inleiding
"There is enough for everybody's need, not for everybody's greed" (Ghandi)

Wanneer we de aanslagvoeten in de personenbelasting bekijken, stellen we vast dat deze worden toegepast op redelijk lage inkomsten, in vergelijking met de soms gigantische winstbedragen die door grote vennootschappen en multinationals worden gerealiseerd.

Je zou dan ook een progressieve belasting kunnen voorstaan, op grond van de overweging dat hogere winsten hoger mogen worden belast.

Je zou ook naargelang de aard van het bedrijf andere coëfficiënten kunnen hanteren. Zeer gecompliceerde constructies zijn mogelijk...

De eenvoudigste en meest rechtvaardige methode is echter: één vast percentage, onafhankelijk van de grootte van de gerealiseerde winsten.
naar paginabegin argumentatie
- De aanslagvoet van de vennootschapsbelasting kan NOOIT lager zijn dan het hoogste tarief van de personenbelasting, want dan krijgen vermogende personen mogelijkheden om hun bruto-inkomsten via een vennootschap te laten innen, om zo te genieten van een lager tarief. Dit zou een zéér zware discriminatie inhouden tegenover de hoogste tarieven op arbeid in de PB !

- Progressieve vennootschaps-aanslagvoeten zijn te vermijden omdat zij de mogelijkheid creëren aan grotere vennootschappen om op te splitsen en inkomsten te verdelen over vele kleine bedrijfjes die elk aan een lager tarief zouden worden belast, om aldus samen het tarief-verschil besparen. En andersom: grotere bedrijven omgekeerd evenredig minder belasten, dus hoe groter hoe minder belasting te betalen, zou wel helemáál onrechtvaardig zijn: dan worden de rijken nog sneller rijk...

- Een belastingsvermindering (of: negatieve aanslagvoet) toekennen per bedrijf als één basisinkomen, zoals in de personenbelasting, is om dezelfde reden niet mogelijk: hoe meer iemand (soms fictieve?) bedrijfjes creëert, hoe meer basisinkomens hij op die manier (gratis) zou kunnen verwerven... Deze beide laatste voorstellen creeren gaandeweg een onoverzichtelijke administratieve rompslomp, zeker ook voor de overheid. Niet doen dus.

Regel:
de aanslagvoet van de vennootschapsbelasting op de bruto winst bedraagt [15 + 35] % = 50 %
Hierop bestaan geen uitzonderingen, dwz: ongeacht de aard van de onderneming.
naar paginabegin bespreking
- Deze aanslagvoet kan hoog lijken. De netto winstmarge verlaagt echter in regel niet bij deze tarificatie, omdat een bedrijf nu ook véél minder zal betalen aan loonlasten (veel lagere tarieven). Zie voorbeelden

- De ondernemer kan van de belasting op winst 35 % uitsparen door (een deel van) de winst boekhoudkundig als loon uit te keren (aan personeel of management) in plaats van als winst: bruto winst wordt aan 50 % belast, bruto loon 'kost' slechts 15 % : een besparing van 35 procent is hier effectief mogelijk.

De vennootschapsbelasting bedraagt
in dat geval slechts
15 procent

- Door de impact van die lagere loonlasten (bijdragen verschuldigd door de werkgever) worden bedrijven aangemoedigd om méér personeel aan te werven. Aftrekbare lonen en wedden voor personeel verlagen aanzienlijk de verschuldigde belasting op winst.

- Let wel: loonkosten (15 %) worden beschouwd als BTW op de lonen en wedden van de voor het bedrijf werkende personeelsleden, en deze 15 % loonkosten zijn NIET aftrekbaar van de bruto winstmarge-vóór-belasting (het bedrijf is de eindgebruiker zijn personeel, niet de klanten van dat bedrijf zijn dat!). Zie
loonkosten
naar paginabegin winst
de te belasten bruto-winst is gelijk aan de gerealiseerde omzet verminderd met de aftrekbare kosten
naar paginabegin omzet
de omzet omvat alle bruto-opbrengsten van het bedrijf exclusief BTW
naar paginabegin

aftrekbare kosten
principe:
alle kosten exclusief BTW gemaakt voor de aankoop van grondstoffen of voor de verloning van personeel voor de produktie van goederen of de levering van diensten aan de klant-eindgebruiker, die proportioneel terug te vinden zijn in het effectief geleverde eindproduct waarvan de klant de eindgebruiker is, zijn aftrekbaar.

Als van de omzet aftrekbare kosten worden slechts aanvaard:
1. de aankoopbedragen voor grondstoffen en half-afgewerkte producten bestemd voor verdere verwerking en verkoop, of bestemd voor verbruik in de researchafdeling
2. de lonen en wedden van werknemers in dienst van het bedrijf in de afdelingen :
      productie
      research
      verkoop
      administratie en
      management
3. de aankoopbedragen voor diensten en externe toeleveringen bestemd voor productie, verkoop, administratie en managment, of voor dienstverlening aan klanten
4. 50 % FF van de verbruikte energiekosten, tenzij het reële verbruik specifiek kan worden toegewezen als aantoonbare productie-energie bij het aanmaken van het eindprodukt.

Niet aftrekbare kosten: ('verworpen uitgaven')
- bedrijfskosten: aankoop, huur of leasing van goederen of diensten waarvan het bedrijf zelf of het personeel de eindverbruiker is.
- aankoop en huur of leasing van goederen en diensten die niet worden doorverkocht of die niet bestemd zijn om geleverd te worden aan en gebruikt te worden door de klant-eindverbruiker.
- investeringen in aankoop, huur of leasing van machines en produktiematerialen waarvan niet een externe klant maar het bedrijf zelf of het personeel de eindgebruiker is.
- representatiekosten
- reclamekosten
- niet wettelijk verplichte aankopen, leasing of huur van goederen en diensten ten gunste van en gebruikt door bestuursleden, management of personeel.
- voordelen in natura voor klanten of personeel (voordelen in geld vallen resp. onder 'kortingen' of onder 'lonen en wedden')
- loonkosten (= BTW op lonen en wedden van eigen personeel)
- alle belastingen en taksen, met uitzondering van de BTW op de aftrekbare kosten.
- de BTW op de niet-aftrekbare kosten.

alternatieve excluderende definitie van 'aftrekkosten':
alléén de bedragen (zonder BTW) die hebben gediend voor de aankoop (of huur of leasing) van grondstoffen, goederen en diensten die aantoonbaar en proportioneel in het verkochte eindprodukt zijn terug te vinden, zijn aftrekbaar van de bruto-omzet

naar paginabegin

En dan nog is het nodig om controles in te bouwen om fiscale misbruiken (ontduiking en/of ontwijking) op te sporen en te voorkomen.
een slecht voorbeeld

Jan Jansen (fictieve naam) is directeur van een rust- en verzorgingstehuis. Hij koopt zijn kleine medische benodigdheden voor zijn inwoners (de oudjes, die overigens zeer goed worden verzorgd!) altijd bij dezelfde apotheker, waarvoor hij maandelijks een afrekening krijgt. Dat factuur omschrijft bijvoorbeeld windsels, verbanden, zalfjes, siropen, en andere medicatie voor occasioneel gebruik ten dienste van de bejaarde inwoners. Deze medicatie en verzorgingsproducten staan ter beschikking van de (vaste) verpleegster op haar bureel, of van haar vervangster, die er de rusthuisbewoners mee verzorgt.

Als goed directeur geeft Jan Jansen zijn personeel de mogelijkheid om voor eigen gebruik inkopen te doen bij 'zijn' vaste apotheker, en hij belooft hen dan, als een soort klanten-getrouwheids-dienst, een korting van 20 % op de aangekochte producten. Wanneer een bejaardenverzorgster of iemand van het onderkoudspersoneel, of de mensen van de keuken bijvoorbeeld een geneesmiddel nodig hebben (al dan niet op voorschrift) voor zichzelf of voor iemand uit hun gezin, dan mogen zij dit gaan aankopen bij de vaste apotheker van het rusthuis waarvoor ze werken. Ze krijgen er dan meteen 20% korting op, maar het saldo, 80%, moeten ze zelf cash aan de apotheker betalen.

De apotheker maakt maandelijks een factuur van alle aankopen door het rusthuis, waarop ook de produkten staan die door het personeel werden aangekocht. Deze factuur laat directeur Jan Jansen integraal boeken als onkosten. De ontvangen gelden van de dubbel betaalde medicatie, aangekocht door het personeel, (die 80% dus) gaan fifty-fifty naar de apotheker en naar Jan Jansen die het hiervoor samen op een akkoordje hebben gegooid. You scratch my back, I'll scratch yours.

Voor de apotheker is hier geen sprake van valse facturen, want alle producten werden effectief aangekocht in de apotheek!

Dat een deel ervan door derden (het personeel) reeds werd betaald, en NIET door het tehuis aan wie de factuur is gericht, kan de fiscus niet achterhalen. Jan Jansen voelt zich safe: niemand komt daar achter, tenzij de fiscus (of iemand anders) zich gaan afvragen...

Stel nu dat de directeur Jan Jansen het spel nóg sterker durft te spelen. Dan laat hij ook de noodzakelijke aankopen van zijn oudjes elke maand op diezelfde factuur bijschrijven. En die worden dan óók als onkosten geboekt (met al dan niet een gedetailleerde factuur). En in werkelijkheid echter geeft hij toch aan elk van zijn bewoners maandelijks een "afrekeningetje", een krabbeltje waarop staat welke medicatie zij de voorbije maand hebben aangekocht (al dan niet op doktersvoorschrift), en hoeveel zij daarvoor extra moeten betalen (dat bedrag wordt natuurlijk telkens automatisch van hun rekening afgeboekt). Die "afrekeningetjes" boekt Jan Jansen evenwel NIET (of : niet allemaal!) als opbrengsten in zijn boeken, hij kan die gewoon in zijn eigen zak steken. Geen kat die hier ooit achter komt. En de belastingscontroleur, die durft natuurlijk niet de oudjes te ondervragen, die zouden daarvan wel eens op staande voet een hartaanval kunnen krijgen...

Met dit voorbeeld ontdekken we hoe iemand male fide in sommige omstandigheden de fiscus kan opgelichten. Er zijn ongetwijfeld, her en der in de bedrijfswereld, nog vele dergelijke constructies opgezet. Mail mij dergelijke ondemocratische mistoestanden aub! De gelegenheid daartoe wordt immers in de hand gewerkt door de bestaande gecompliceerde fiscale regelgeving terzake. Bovendien heeft de fiscus niet de tijd om dit alles in detail op te sporen...

Zelfs met eenvoudige belastingsregels zoals voorgesteld door ProDemo kunnen male fide personen de toestand verzieken en kan er oplichting gebeuren. Alleen zal dan wel uitdrukkelijk het bewijs moeten geleverd worden dat, zoals in dit voorbeeld, de geleverde producten die op de factuur van de apotheker vermeld staan, effectief en GRATIS werden geleverd aan de patienten, én dat zij daarvoor geen aparte afrekening hebben gekregen.

naar paginabegin visie en verantwoording
zie vennootschapsbelasting 2 berekeningsvoorbeelden (volgt)
naar paginabegin zie ook:
waarom een basis-inkomen?
naar paginabegin mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:

gij zijt goed bezig

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/vennootschapsbelasting.htm lees verder volgende pagina
020906 020917 030304 030414 050203 © 2003-2005 JFCIPeeters