4 november 2005: update referendum !


welkom
mail: info@JosPeeters.be 

naar paginabegin

wat is Proportionele Democratie ?

Een fictief voorbeeld:
In een huisgezin met twee zonen en één dochter, en met maar één TV (
vroeger was dat zo !), willen pa en de jongens altijd voetbal kijken, maar moeder en dochter zien liever een film.
Er wordt gestemd en de meerderheid wint: met 3 tegen 2 stemmen is er alle dagen voetbal op TV.

Dat is wel 'democratisch', maar het is géén proportionele democratie...


proportioneel democratisch zou het zijn als er drie dagen voor voetbal en twee dagen voor film wordt gekozen...!

We bekijken een aantal situaties die NIET ProDemo zijn:

naar paginabegin Voorbeelden:
1. oorlog - Als 92 procent van de Turkse bevolking tégen een oorlog met Irak was, maar de regering is vóór (en de US zou vanuit Turkije mogen aanvallen nadat ze 24 miljard dollar beloofden aan de regering) dan is dat géén proportionele democratie.
naar paginabegin 2. euro - Als een ambitieuze financiele lobby besluit om één gemeenschappelijke munt voor een aantal landen in te voeren zonder de bevolking daarvan te raadplegen (die voor de kosten moet opdraaien) dan is dat géén proportionele democratie.
naar paginabegin 3. oorlog - Als een president besluit een ander land aan te vallen, blind voor protesten van de eigen bevolking (omdat eigen soldaten met zekerheid gedood zullen worden) dan is dat géén proportionele democratie.
naar paginabegin Maar als iedere burger het recht heeft zijn mening te geven, en als met die mening evenredig wordt rekening gehouden, dan is dat 'proportioneel democratisch'.

ProDemo

proportioneel: evenredig en gelijkwaardig

essentieel:
efficient en "to the point"
rechtvaardig:
geen discriminatie
vanuit de basis:
inspraak voor iedere burger
  
naar paginabegin  




REgeren is ook:
'géén mensen ERgeren'

geen 'dictatuur'-democratie
geen vriendjespolitiek
geen onrechtvaardigheid


naar paginabegin

Streefdoelen :
- een transparante basisdemocratie met een bindend 'open' referendum
- eenvoudige mensvriendelijke regelgeving: minder wetten en reglementen
- vereenvoudigde administratie, met doorgedreven IT-automatisering, ambtenaars ten dienste van de burger, geen topzwaar, in-efficiënt overheids-apparaat
- geen privatisering (geen 'uitverkoop') van overheidsdiensten, maar efficiënt management
- één regering met maximaal 7 ministers (zoals in Zwitserland de grondwet zelfs voorschrijft!!)
- een louter bemiddelend en transparant Europa, met hoogste respect voor de eigen gewoontes van elk land (géén eurocratische top-down moloch-regelgeving), geen Europese subsidiëring (waarvoor uiteindelijk toch de burger fiscaal moet opdraaien), en absoluut geen inmenging in de democratische binnenlandse politiek van elke deelstaat
- vrije markteconomie, met een minimum aan overheidsinmenging, en een absoluut streven naar extreem milieuvriendelijke normen

- veiligheid
in eigen regio, stad en dorp; 'stads-residenties' met plaatselijk gratis openbaar vervoer.

- alle vormen van discriminatie consistent en preventief vermijden (zéér belangrijk punt!)
- géén misbruik van overheidsgelden, geen subsidiëring, geen willekeur, geen politiek dienstbetoon (er valt immers niks meer te 'ritselen' als alles proportioneel democratisch voorzien is...)
- géén onderscheid naar persoon (arbeider, bediende, zelfstandige, ambtenaar, vrij beroep ...) of naar inkomsten (loon, wedde, rente, pensioen, ereloon, intrest, winst, meerwaarde, aangroei, dividend, commissie, uitkering, vervangingsinkomen, ...)

en nu cijfers:
- écht concrete, meetbare en controleerbare maatregelen :
- een leefbaar basisinkomen: zekerheid voor iedere Belg (tot 1.200 euro/maand) per persoon (eindelijk(!) een rechtvaardig huisloon voor het 'werk' van de thuisblijvende huisvrouw of -man)
- méér inkomen door minder loonlasten (15 %)
- minder belastingen :
- 1. eenvoudige inkomstenbelasting, per persoon, (15 %,  >24.000 euro: +35 % )
- 2. proportionele negatieve inkomstenbelasting als basisinkomen (op inkomsten <24.000 euro)
- 3. één enkel BTW-tarief (15 %)
- 4. proportionele milieuheffing (bvb: 0,75 %)
- 5. éénvormige vennootschapsbelasting (23 %)

- 6. geen vermogensbelasting (rijk zijn mag, maar ALLE aangroei is inkomen, en dus belastbaar)
- kosteloos onderwijs voor leerplichtige minderjarigen (+ kleuters, en gratis kinderopvang)
- proportionele ziekteverzekering met maximum factuur voor lagere inkomens, zorgverzekering inbegrepen
- gegarandeerde, rechtvaardige én blijvend betaalbare pensioenregeling
- gratis verblijf in rusthuis voor 80-plussers
(gaarkeuken en logies van asielzoekers, en van gevangenen, is immers óók 'gratis'...)
- erfenisrechten proportioneel aan het totale vermogen dat de rechthebbende dan verwerft (15 % voor wie minder vermogen & vastgoed heeft dan de modale Belg) (cfr. inkomstenbelasting)
- géén onredelijke auteurs- en octrooirechten of royalties, om uitbuiting en woekerprijzen te vermijden (zodat de levensstandaard stijgt door goedkopere innovaties en bvb. goedkopere nieuwe geneesmiddelen...)

- en vooral: een sluitende begroting met mathematische bewijsvoering ...

... klik de hiernaast vermelde pagina's
   

Themapunten en kenwoorden
 samenleving, politiek, milieu, familie, opleiding en scholing,  vorming, werk en inkomen,  gezondheid, veiligheid en geluk


"voor een rechtvaardige samenleving, en snel !"

  

naar paginabegin Nog voorbeelden:
4. representatie - Als je een "etentje met de klanten" niet fiscaal mag aftrekken wanneer je in een restaurant gaat eten, maar WEL zodra je in de loge van een voetbalstadion dineert, dan is dat géén proportionele democratie.
naar paginabegin 5. visa - Als hogere ambtenaren buiten hun loon nog een belastingvrije vergoeding krijgen, en dan forfaitair of naar willekeur (met bijvoorbeeld een Visa-kaart) een bedrag mogen besteden van door burgers betaalde belastingsgelden, dan is dat géén proportionele democratie.
naar paginabegin 6. afschrijving - Als een bank het eerste jaar 30 procent van haar investeringen mag aftrekken die zij deed bij de renovatie van een onroerend goed, en een gewoon bedrijf mag daarvoor slechts 3 procent per jaar fiscaal in rekening brengen, dan is dat géén proportionele democratie.
naar paginabegin 7. belasting - Als jij voor je arbeid in de bouwsector 55 procent belasting moet betalen op je bruto inkomen, een bedrijf (vroeger: 40,17 procent) vanaf 2003 33,99 procent winstbelasting, en een rentenier (vroeger: 25 procent) nu slechts 15 procent op zijn inkomsten uit beveks en obligaties, en wie huizen verhuurt aan particulieren helemaal niets (0 procent), jawel: dan is dat géén proportionele democratie.
naar paginabegin

8. politiek - Een systeem waarbij politici zonder énige controle (tenzij wederzijdse!) de hoogte van hun eigen inkomen, mét alle bijkomende voordelen, zelf kunnen bepalen (betaald overigens met belastingsgelden), is géén democratie. Vergoedingen aan politieke gezagsdragers voor hun diensten aan de gemeenschap moeten door de burgers worden bepaald, anders is het eind van de chaos niet te overzien. Ook wanneer politici zelf onder elkaar uitmaken (mét inderdaad de nodige ruzietjes en na-ijver en gewichtig-doenerij!) wie, waar, en wanneer voor welke 'openbare funkties' in aanmerking komt, of wie op welke lijst(-en) op een verkiesbare plaats mag staan, dan nemen zij een loopje met het democratische recht van de burger: het is aan de burger om dat bepalen, dat mag niet via onderlinge afspraakjes en wederzijdse "benoemingspolitiek".
Een ontaarde overheid creëert beroeps-politici, en "beroeps-politici" vormen een aanfluiting van de democratie.
In een échte basis-democratie bepalen de burgers de vergoedingen en de verantwoordelijkheden voor haar verkozenen voor zijn of haar diensten aan de gemeenschap. En de samenleving zal een terechte verantwoording eisen: geen vriendjespolitiek, geen 'my family first'.
Precies omdat bevoordeelde machtsdragers nooit tegen hun eigen prerogaties en voordelen in zullen handelen, is elk ander systeem verkeerd, omdat het zichzelf op een perverse, ondemocratische manier méér dan in stand houdt...
Rechtgeaarde politici vinden om op een vreedzame en humane wijze een échte basis-democratie te realizeren zal
ongetwijfeld moed vragen ... update 040310

naar paginabegin Welkom op de site
De pagina PROGRAMMA geeft een opsomming van de voornaamste programmapunten. Groene trefwoorden in de tekst en in de linker marge openen een relevant artikel in een apart venster: alle artikels zijn ook terug te vinden via de pagina DOCUMENTEN.
PARTIJ toont meer praktische informatie.   ACTUALITEIT bespreekt ProDemocratische oplossingen voor actuele problemen. Via de gemodereerde pagina REFERENDUM kan je reageren en je standpunt bekend maken.
naar paginabegin zie ook
proportionele democratie (2)   vervolg op pagina 2
waarom een basis-inkomen?

directe democratie   
   
naar paginabegin

verantwoording
De pagina's op deze site vormen de neerslag van uitgebreid studie- en onderzoekingswerk. De aangehaalde stellingen en beweringen zullen waar nodig nader aangepast en verfijnd worden, en de lezer wordt uitgenodigd om daar, vanuit zijn eigen professionele ervaring, op democratische wijze een steentje toe bij te dragen.

Het begrip 'proportionele democratie' staat voor een samenlevingsmodel 1. met individueel respect voor iedere burger en voor zijn zelfbeschikkingsrecht, 2. voor het bieden van maximale kansen op een zo goed mogelijk leven, 3. voor een gelijkwaardige verdeling van rijkdom en van natuurlijke bronnen der aarde, 4. als een 'bottom up' democratie met ruime inspraak vanuit de basis. Evenwichtig proportioneel aan enerzijds het aantal mensen, en anderzijds aan hun individuele talenten en mogelijkheden. De concrete invulling van deze begrippen zal op de volgende pagina's duidelijk worden.

Basisprincipes van proportionele democratie worden verondersteld vrij te zijn van culturele invloeden, en zijn dus niet 'exclusief Belgisch', hoewel vele voorbeelden op deze site uiteraard refereren naar lokale toestanden. Proportionele democratie kan daardoor net zo goed gerealiseerd worden in ontwikkelingslanden en in derde-wereld landen, in landen met andere natuurlijke rijkdommen, met uiteenlopende exploitatie-mogelijkheden of met variante economische, politieke of sociale structuren.

Essentieel wordt de realisatie van een niet-institutioneel samenlevingsmodel, waarbij de structuur en de rol van partijen en instituties (en commissies en departementen enz ... ) wordt gesublimeerd naar directe inspraak en basisdemocratie door de burger, met 'minder betutteling' van hoger hand tot gevolg. De tijd van de 'groots gedachte' industriele revolutie is eigenlijk voorbij (...nu ook zwakke kanten als vervuiling en roofbouw zichtbaar worden), en ook de economische 'greed'- en managements-spitstechnologie-sprookjes worden doorprikt (...nu het streven naar eeuwige groeicijfers en nog meer expansie en positievere handelsbalansen en win-win-situaties een illusie blijkt te zijn).

Hopelijk staat een nieuw model van hoogbeschaafde samenleving voor de deur.

Jos FCI Peeters
Mail uw reacties aan
info@ProDemo.be

naar paginabegin

Week van de Vriendschap Week van de Vriendschap
PPS presentatie 116Kb

mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:

Proportionele Democratie :
niemand wordt vergeten

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/main.htm lees verder volgende pagina
030315 030319 030327 030507 040310 040402 040407 040530 050116© 2003 JFCIPeeters