2 februari 2005: update referendum


proportionele democratie
   

naar paginabegin

op deze
pagina:

definitie
nog wel
democratisch?

nog beter...
proportionele
budgetering

conclusie

wat is proportionele democratie?
"We leven in een droevige tijd. Het is nu gemakkelijker geworden om een atoom te breken dan een vooroordeel" (Albert Einstein)

Proportionele democratie is een samenlevingsmodel waarin zo veel mogelijk mensen zo goed mogelijk samenleven met elkaar, én zo goed mogelijk omgaan met de rijkdom van ons sociale en natuurlijke milieu.

Democratie betekent dat niet slechts énkelen de macht hebben over alle rijkdom, of de exclusieve macht bezitten om beslissingen te nemen voor en over anderen. Democratie betekent dat ieder op gelijke redelijke wijze inspraak heeft over zijn eigen levensomstandigheden.

Proportionele Democratie toont een maatschappij waarin politiek transparanter wordt, de politiekers zelf minder belangrijk zijn, en waar veel méér aan de basis wordt beslist.

naar paginabegin

Wanneer houdt een democratie op democratisch te zijn?
In elke samenleving bestaat het gevaar dat sommige mensen steeds maar méér willen dan hun rechtmatige deel, méér dan het deel dat aan hun behoeften tegemoet komt. In een egoistische visie staan zij er niet bij stil dat datgene wat zij te veel hebben, een ander medemens dan moet missen. Duidelijke voorbeelden zijn te vinden bij de opkomst van de industriele maatschappij (geillustreerd in een film als "Daens"). Hoewel niet echt bewust zó bedoeld door de kersverse industrieel, wordt er zo toch maatschappelijk onrecht geschapen.

Een van de meer subtiele methoden is het creeren van onderscheid. Onderscheid is er bijvoorbeeld in kasten-maatschappijen. Onderscheid is er tussen arbeider en kapitalist. Tussen bediende en zelfstandige. Onderscheid is er tussen de arbeiderspartij en de katholieke partij. Onderscheid is er tussen partijen.

En onderscheid creeert tegenstellingen. De meest flagrante tegenstelling is de tegenstelling meerderheid-minderheid. Want dan kan de meerderheid de minderheid onderdrukken. Of tenminste er macht over uitoefenen. Of beschikken over ALLE middelen, van zowel meerderheid als minderheid. En iedereen lijkt dat normaal te vinden: de meerderheid beslist over 'alles', voor de héle bevolking.

Dat zou nog zo erg niet zijn, als de meerderheid ook een meerderheid was, die rekening houdt met de meerderheid van de bevolking. Maar nee.

1. Eerst komt het afschermen van inspraak. "Laat ons maar doen, wij weten wat goed is voor jullie". (030315: in Turkije is 90 procent van de bevolking tégen een oorlog met Irak, maar de "machthebbers die beslissen" krijgen 24 miljard dollar aangeboden - alles is te koop. En denk maar niet dat daar in Turkije een bindend democratisch referendum over wordt gehouden... En in Engeland is 80 procent tegen een oorlog, maar Blair zal er ook geen referendum over houden... )

2. Daarna komt het beschermen van de eigen macht, het "oprekken" van het eigenbelang. "Als we 30 procent halen van de stemmen, krijgen we 40 procent van de zetels": een in vele landen als democratisch voorgesteld kiesstelsel, waarmee men de bevolking wijs maakt dat dat zo hoort "voor de sterkste partij de meeste zetels".

3. O ja, ten koste van wie? Ten koste van de minderheid, die steeds minder aan de bak komt, die het steeds moeilijker heeft om redelijk vertegenwoordigd te zijn.

4. In een ander stelsel wordt gewerkt met kieskringen en verkozen kiesmannen: getrapte verkiezingen. Lijkt democratisch maar is het niet...

5. En er is het voorbeeld van het huisgezin (op de homepagina summier aangehaald): Een huisgezin bestaat uit vader, moeder, twee zonen en één dochter. Elke avond wordt "democratisch" gestemd naar welk TV-programma wordt gekeken: de meerderheid beslist.

De mannen kiezen altijd voor voetbal, de dames voor film. Er wordt dan alle dagen naar voetbal gekeken, want de 'heren' zijn altijd in de meerderheid: 3 tegen 2 ...

De vrouwtjes vinden dat niet eerlijk.
Zij stellen een ander systeem voor, waarbij iedereen aan bod komt: 3 van de 5 dagen zullen de heren mogen beslissen, 2 van de 5 dagen de dames. Daarna volgt een nieuwe periode van 5 dagen. Dan wordt er 3 maal naar de voetbal gekeken, en 2 maal naar een romantische film.


Dit zou men "proportionele democratie" kunnen noemen, proportioneel in de tijd.

Het kan nu gebeuren dat er een belangrijke voetbalmatch is op een dag van de vrouwtjes: dan moet er onderhandeld worden. Beide partijen kunnen "een dag verwisselen": jullie mogen voetbal zien op een filmdag, als wij dan later (of: eerder!) op een "voetbaldag" naar een mooie film mogen kijken.

Of je kan zelfs, als alle medestanders het eens zijn, je "TV-dag-rechten" verkopen ... (in dat geval zónder een andere dag terug te krijgen).


Dat is pas échte, essentiële democratie: beschaafd overleggen, geen "dictatuur van de meerderheid" meer...

Probleem is hier dat korte zinnetje: als alle medestanders het eens zijn... Je krijgt weer dualiteit, oppositie, twee partijen. En ze staan beiden nu diametraal tegenover elkaar: de een wil zo weinig mogelijk betalen voor een dag "TV-rechten", de ander wil er zoveel mogelijk voor krijgen. En niet alleen moeten beide partijen het eens geraken, ook elke groep moet het onderling eens zijn: van de drie mannen mag er bijvoorbeeld niemand zeggen: "dat is te weinig geboden"... Het ziet er dus naar uit dat we een nieuwe regeling moeten bedenken. Maar ook dat is geen probleem.

Het is namelijk zo, dat de prijs die de ene partij vraagt voor één dag TV-rechten, ook de prijs is die zij zelf wil of moet betalen als zij eens op hun beurt op een andermans dag willen TV zien. Dat houdt de prijzen redelijk, en de balans in evenwicht. Bijna zoals in het voorbeeld van het
verjaardagsgeschenk. Als het op de lange duur echter steeds weer de meisjes zijn die zouden moeten bijbetalen, dan moeten we nog even verder denken:

Want er zitten proportioneel nog betere mogelijkheden in. Tenslotte speelt het geen rol hoeveel personen er tegelijkertijd voor het TV-scherm zitten. Mensen hebben namelijk allen evenveel behoefte aan informatie. Vroeg of laat bedenkt iemand in dit gezin dat ook wel eens. Als er in een familie bvb. 10 jongens zouden zijn en maar 2 meisjes, dan zou het feitelijk ook niet écht proportioneel zijn als de jongens 5 maal méér TV zouden mogen kijken dan de meisjes. En dan krijgen we pas échte proportionele democratie voor personen. Ieders eigen' behoeftes worden onderkend en zoveel mogelijk ingelost. Vroeg of laat zal er wel een tweede TV bijkomen, in het begin één voor de jongens, en één voor de meisjes, maar later zal iedereen er proportioneel volgens eigen behoefte met plezier naar kijken... Zo gaat het trouwens in de meeste gezinnen ...
020919

naar paginabegin maar er is meer
In de film "The Joy Luck Club" (1993), een Chinees familiedrama (uitgezonden op BBC2 op 3 maart 2003 01u20) besluit een stel jonggehuwden alle huishoudkosten "democratisch" fifty-fifty te verdelen, en elk betaalt zijn eigen behoeftes. Mevrouw betaalt haar tampons, mijnheer zijn eigen aftershave. Maar: zij werkt op het kantoor van haar man, die zijn eigen bedrijf heeft. En hij betaalt zichzelf 7 maal méér loon dan aan haar, "neen, zeven en een half maal méér..." zegt zij ergens. En dan moet zij nog alléén het eten betalen voor haar poes, die ze nota bene voor haar verjaardag van hém heeft gekregen...
Dit is proportioneel volgens de kosten.
naar paginabegin proportionele budgetering
... is proportioneel van beneden af, bottom up, vanuit de basis.

Dat wil zeggen
dat de gemeenschappelijk kosten in de Chinese familie hierboven éérst hoofdzakelijk van het hoogste inkomen moeten worden betaald, en dat tot een gelijke rest-hoogte is bereikt. En daarna worden de nog resterende kosten proportioneel (evenredig, in gelijke delen, proportioneel aan het aantal personen) van beide inkomens betaald, en elk betaalt zijn eigen kosten.

Dat heeft voor gevolg dat het leven eerst en vooral aangenamer wordt, en dat beiden, 'bottom up' gezien, toch proportioneel even veel kunnen sparen, evenveel kunnen overhouden...

Bovendien is de meest begoede van beiden op geen enkel ogenblik benadeeld: hij/zij houdt steeds méér over, of altijd minstens evenveel als zijn/haar levenspartner.

Dat is pas echt
proportioneel volgens het aantal mensen
naar paginabegin

in een proportionele democratie

... zijn alle belastingen rechtvaardig en proportioneel aan reële inkomsten, en alle premies en uitkeringen zijn rechtvaardig en gelijk voor elke burger

Alle vormen van subsidiering waardoor gemeenschapsgelden worden toegekend aan specifieke groeperingen, projecten, bedrijven, verenigingen of manifestaties vormen een discriminatie ten opzichte van anderen, en zijn bijgevolg niet toegelaten.

Ook alle vormen van vermogenbelasting, en alle willekeurige belasting van wel-omschreven doelgroepen of activiteiten, en ook alle forfaitaire heffingen zijn onrechtvaardig (want niet-proportioneel) en bijgevolg onnodig in een proportionele democratie.

Kosten voor gemeenschappelijke voorzieningen (bvb: verkeers-infrastructuur) dienen te worden gefinancierd door proportionele belasting op het (vrijwillige) gebruik ervan.

Premies en (gedeeltelijke) tegemoetkomingen van gemeenschappelijke voorzieningen (bvb: als ziekteverzekering, hulp en tegemoetkoming bij rampen) dienen individueel te worden uitgekeerd aan de rechthebbende burger proportioneel aan zijn eigen (on-)vermogen (dwz: méér aan minder-vermogenden) en behoefte (solidariteits-principe op basis van een niet-vrijwillige noodsituaties).

zie ook de talrijke voorbeelden op andere pagina's

naar paginabegin

wat hebben we geleerd ?
Proportionele democratie is geen louter theoretische constructie. De praktische basiskennis, met eenvoudige principes, wil alle vormen van discriminatie en de oorzaken ervan effectief aanpakken, zodat mensen een vrije keuze kunnen maken om samen aan een rechtvaardiger samenleving te bouwen.

Geen kunstmatige meerderheid die over alles beslist, maar rechtvaardige beslissingen waarbij de middelen proportioneel zijn aan het aantal mensen.

Om meerderheden te vermijden zullen we geen tegenstellingen creëren, geen dualiteiten op de spits drijven.

Om tegenstellingen te vermijden, zullen we geen onderscheid toestaan.

Om geen onderscheid te maken, zullen we alle mensen als gelijken (aan onszelf) behandelen.

dat is proportionele democratie

naar paginabegin zie ook
proportionele democratie de inleiding, (= startpagina)
waarom een basis-inkomen?

directe democratie
   
naar paginabegin
mail het adres van deze pagina aan je collega
typ zijn / haar e-mail-adres in:


échte democratie: ben je er klaar voor?
 

vorige pagina print-vriendelijke versie www.prodemo.be/proportioneledemocratie.htm lees verder volgende pagina
030404 030620 © 2003 JFCIPeeters